Roccat Khan AIMO i Horde AIMO - test słuchawek Hi-Res i klawiatury Membranical

Daniel Górecki, 2018-05-29 12:33 | Źródło FrazPC Tech Lab |

Na rynku znajdziemy całą masę akcesoriów dla graczy, nic więc dziwnego, że każdy producent stara się w jakiś sposób zachęcić nas do swoich produktów. Nie inaczej jest z Roccatem, który podkreśla, że jego peryferia wyróżnia niemiecka jakość wykonania oraz innowacyjne rozwiązania. Dowodem na to mają być słuchawki Khan AIMO wspierające standard Hi-Res oraz klawiatura z przełącznikami Membranical.

Roccat Khan AIMO

roccat_khan_aimo_2_

Dość powszechnie uważa się, że słuchawki dla graczy charakteryzują się jedynie dodaniem mikrofonu lub ewentualnie podświetlenia do co najwyżej przeciętnie grającego sprzętu, za co producenci każą sobie słono płacić, tłumacząc to kilkoma dość utartymi frazesami (takimi jak krystalicznie czysty dźwięk czy potężny bas). Twórcy tego typu produktów poniekąd sami są winni takiej opinii, bo nierzadko oferowane przez nich słuchawki rzeczywiście nie oferują nic, co uzasadniałoby dopłacanie za ich "gamingowość", a nieliczne modele w ogóle nadają się do słuchania muzyki, ponieważ twórcy koncentrują się na strojeniu, które sprawdza się jedynie podczas grania. Na rynku znaleźć można jednak pewne wyjątki od tej zasady i do takich niewątpliwie należy Roccat. Ich nowa seria Khan pochwalić może się wbudowanym DAC ze wzmacniaczem słuchawkowym obsługującym standard Hi-Res Audio, co z miejsca sprawia, że stają w szranki z serią Arctis Pro od SteelSeries, stanowiąc dla nich tańszą alternatywę. Nam przyszło sprawdzić jak wypada model Khan AIMO, czyli "wysokiej jakości zestaw słuchawkowy 7.1 RGB dla graczy" za niemałe pieniądze, bo kosztujący 499 PLN. Przekonajmy się więc, czy możemy tu mówić o niemieckiej jakości czy też ktoś próbuje nabić nas w butelkę.  

roccat_sluchawki

Wykonanie i ergonomia

Sprzęt przychodzi do nas w typowym dla Roccata pudełku i nie będę rozwodził się nad tym elementem. Nie ma też za bardzo co pisać o jego zawartości, ponieważ prócz typowej makulatury w środku znajdziemy jedynie słuchawki. Przyznam szczerze, że byłem tym faktem lekko rozczarowaniu, ponieważ w produktach tej klasy oczekiwać można choćby jakiegoś statywu, etui, o wymiennych welurowych/materiałowych padach już nawet nie wspominając. Trzeba jednak mieć na uwadze, że chociaż produkt Roccata do tanich nie należy, to i tak jest tańszy niż rywale od SteelSeries czy Razera i niemiecki producent gdzieś musiał poczynić pewne oszczędności.

roccat_khan_aimo_4_

Co ciekawe, same słuchawki także nie zrobiły na mnie najlepszego pierwszego wrażenia. Otrzymujemy bowiem małą oryginalną, typowo gamigową konstrukcję, wykonaną głównie z czarno-szarego matowego plastiku, której design przypomina modele sprzed dobrych kilku lat. Uroku Khan AIMO nie dodaje również mało stylowy mikrofon na elastycznym ramieniu, który zintegrowano na stałe z lewą słuchawką. W dobie słuchawek z odpinanymi lub chowanymi "majkami" tego typu rozwiązanie mocno kłuje w oczy. Poza tym, w tym segmencie cenowym spodziewać można się, że producent postawi na szlachetniejsze materiały i choćby widelce łączące pałąk z muszlami wykonane będą z metalu, tymczasem króluje tu tworzywo sztuczne. Jedyny element wykonany z metalu (konkretniej z nierdzewnej stali) to wzmocnienie opaski, czyli ruchome suwaki po obu stronach słuchawek, które pozwalają na regulację długości pałąka.

roccat_khan_aimo_7_

Muszle przyozdobione zostały logotypami producenta, na zakończeniach pałąka umieszczono napisy AIMO, a w jego centralnej części widnieje logo Roccat. Oczywiście nie mogło zabraknąć tu również podświetlenia i to w postaci iluminacji RGB z technologią AIMO, która pozwala stworzyć własny, wyjątkowy styl, który reaguje na rozgrywkę. Oczywiście korzystając ze słuchawek w ogóle tego nie widzimy, więc zasadność tego rozwiązania jest moim zdaniem żadna. Cieszy jednak fakt, że podświetlenie w postaci dwóch pasków na muszlach i dwóch na widelcach jest dość subtelne, równomierne i naprawdę dobrze zrealizowane.

roccat_khan_aimo_5_

Jeśli zaś chodzi o ergonomię, to pochwalić muszę elastyczny pałąk, dzięki któremu nawet osoby o naprawdę dużych głowach nie powinny mieć problemów z jego spasowaniem. Element ten został tradycyjnie wyłożony gąbką pokrytą ekoskórą od wewnętrznej strony, ale ta mogłaby być nieco grubsza, ponieważ odczuwamy lekki docisk na czubku głowy, który w trakcie długich sesji może sprawiać dyskomfort bardziej wrażliwym graczom, nawet pomimo relatywnie niewielkiej wagi (275 gramów). Muszle obracają się zaś w zakresie 90° do wewnątrz, co pozwala wygodnie oprzeć je o klatkę piersiową po zdjęciu słuchawek z głowy. Duże owalne pady ze sztucznej skóry, wewnątrz której umieszczono gąbkę zapamiętującą kształt (już w odpowiedniej ilości), są bardzo wygodne i na tyle pojemne, że nie gniotą nawet sporych rozmiarów małżowin. Jak to jednak zwykle bywa w przypadku skórzanych padów, mają tendencję do nagrzewania uszu i wzmagania ich potliwości, ale z drugiej strony świetnie izolują i wypuszczają bardzo mało dźwięku na zewnątrz (pod tym względem to jedne z lepszych słuchawek, jakie testowałem). Generalnie ergonomia Khan AIMO wypada więc bardzo dobrze, z jedną małą uwagą odnośnie cienkiej gąbki na pałąku.

roccat_khan_aimo_11_

Warto też wspomnieć, że na prawej słuchawce znajdziemy pokrętło do regulacji głośności oraz przycisk do zmiany trybu stereo na 7.1 (choć przed zainstalowaniem sterowników służył on do wyłączania podświetlenia!). Oba elementy są niestety nieco za małe, więc trudno znaleźć je szukając po omacku. Na lewej muszli umieszczono wspomniany mikrofon na elastycznym ramieniu, który posiada przydatną funkcję wyciszania, kiedy postawimy go na sztorc. Z dolnej części tej słuchawki wyprowadzono też kabel o długości ok. 2,3 m, który zabezpieczono solidnym materiałowym oplotem i zakończono złączem USB, ponieważ Khan AIMO to headset z wbudowaną kartą dźwiękową. To sprawia, że słuchawki znajdą zastosowanie tylko w komputerach PC i nie zabierzemy ich na zewnątrz. Co prawda Khan AIMO można podłączyć także do konsoli, ale w tym przypadku rezygnujemy z funkcji dźwięku przestrzennego, a problemem może być też nie najdłuższy kabel.

roccat_khan_aimo_9_

Pomimo moich obiekcji co do designu Khan AIMO oraz zastosowanych przez Roccata materiałów w słuchawkach za 500 PLN, trzeba przyznać, że jest to bardzo dobrze wykonany sprzęt, w którym trudno znaleźć jakieś znaczący wady. Poszczególne elementy dobrze ze sobą spasowano, nic nie trzeszczy i cała konstrukcja sprawia wrażenie bardzo solidnej. Pochwalić trzeba także dobrze zrealizowane podświetlenie oraz wygodę użytkowania, niemniej jednak to samo można powiedzieć o wielu innych, znacznie tańszych modelach, więc ciekaw byłem, czym tak naprawdę niemiecki producent chce nas zachęcić do zakupu.

Oprogramowanie

Zanim przejdziemy do omawiania najważniejszej kwestii, czyli jakości dźwięku, warto jeszcze rzucić okiem na oprogramowanie. Mowa oczywiście o dobrze znanej aplikacji Swarm od Roccata, której moduł dedykowany Khan AIMO przynosi sporo ciekawych opcji. Mówię o takich kwestiach, jak 10-zakresowy korektor graficzny z wieloma predefiniowanymi ustawieniami dla konkretnych zastosowań (np. gatunków gier) i możliwością tworzenia własnych, funkcje Czystość głosu, Czystość dźwięku i Bass EQ (te wprowadzają dość kosmetyczne zmiany w odbiorze dźwięku) czy regulacja tłumienia hałasu. Nie zabrakło też opcji próbkowania (ze wsparciem dla 24-bit 96 kHz) i wirtualnego dźwięku przestrzennego (możemy wybrać zrównoważone lub czyste brzmienie) z możliwością przetestowania surround. Całość wieńczą opcje mikrofonu, gdzie ustawimy próbkowanie, wygłuszenie hałasu (Khan AIMO nie posiada aktywnego, tylko pasywny system, ale ten sprawdza się naprawdę dobrze), a nawet magiczny głos (kobieta, mężczyzna, potwór i kreskówka).

apka apka_2

Osobna karta pozwala nam pobawić się podświetleniem, wybierając jeden z 4 podstawowych trybów (bicie serca, oddychanie, stałe i cykliczne) lub też technologię AIMO. Możemy wybrać dowolny kolor RGB i modyfikować takie parametry iluminacji jak szybkość i jasność (nawet do 0%), ale nie wybierzemy oddzielnych ustawień dla poszczególnych stref na słuchawkach. Sama aplikacja jest przejrzysta i intuicyjna, a nie miałem też żadnych problemów z jej działaniem czy nadmiernym obciążeniem systemu.

roccat_khan_aimo_1_

Jakość dźwięku i mikrofon

Warto też nadmienić, że Roccat chwali się, że jego headset jest pierwszym zestawem dla graczy z dźwiękiem przestrzennym Hi-Res (SteelSeries Arctis Pro obsługuje ten standard tylko w stereo). Poza tym, otrzymujemy tu 50-milimetrowe przetworniki i wbudowaną kartę dźwiękową wysokiej jakości ze wzmacniaczem i DAC, który gwarantuje dźwięk Hi-Fi 96kHZ/24-bit. Trzeba jednak pamiętać, że sama zasadność tego typu rozwiązań w słuchawkach dla graczy i to o tak ograniczonym zastosowaniu (PC) jest dość wątpliwa, ponieważ gry nie wspierają standardu Hi-Res, a na komputerach mało kto słucha muzyki przez Tidala, który obsługuje ten format. Generalnie, znalezienie muzyki nawet 96kHZ/24-bit nie jest takie proste (przypominam, że próbkowanie płyt audio CD wynosi 44 kHz). Niemniej jednak, jeśli mamy do niej dostęp (na co dzień korzystam z Tidala, więc w moim przypadku nie jest tak źle), to jesteśmy w stanie rozkoszować się pełnym potencjałem Khan AIMO.

roccat_khan_aimo_8_

Abstrahując od zastosowanych technologii i otrzymanych standardów, produkt Roccata oferuje świetną jakość dźwięku. Na co dzień uciekam raczej od jednoznacznych określeń typu najlepsze słuchawki w tej klasie i tym podobne, ponieważ ocena dźwięku zawsze jest bardzo subiektywna i zależna od preferencji recenzenta, ale muszę uczciwie przyznać, że Khan AIMO to jedne z najlepszych słuchawek dla graczy, jakie dane było mi testować i pod względem jakości dźwięku przewyższają nawet dwukrotnie droższe SteelSeries Arctis Pro+GameDAC (choć na korzyść modelu Duńczyków przemawia choćby moduł GameDAC, który oferuje dużo możliwości).

Otrzymujemy tu zaskakująco dobrze zbalansowane naturalne brzmienie. Basy są przyjemnie miękkie i ciepłe, a przy tym nie brakuje im energii, dzięki czemu nie wloką się, jak to często ma miejsce w słabszych jakościowo słuchawkach. Co równie istotne, najniższe pasma są trzymane w ryzach i nie zalewają innych, przez co dźwięk cały czas jest klarowny. Średnica urzeka przede wszystkim ilością szczegółów i muzykalnym charakterem, rewelacyjnie oddającym niuanse instrumentów i nie tylko, a wszelkiego rodzaju wokale brzmią niezwykle przyjemnie dla ucha. Soprany zostały nieco rozjaśnione, co bardziej wrażliwym słuchaczom może minimalnie doskwierać, ale za to dociera do nas niezwykle szczegółowy dźwięk w ramach tego zakresu, który nie jest też zbyt szybko urywany. Brzmienie tych słuchawek jest dość gładkie, a przejścia pomiędzy poszczególnymi zakresami niezwykle płynne. Poza tym, nie można narzekać na brak powietrza pomiędzy instrumentami, więc dobrze wypada także separacja, która ma duże znaczenie w grach.

roccat_khan_aimo_10_

A jeśli jesteśmy już przy grach, które stanowić mają główne zastosowanie tego headsetu, to powiem tyle - z doświadczenia wiem, że jeśli coś dobrze sprawdza się w muzyce, to przeważnie gwarantuje też wysoki poziom jakości w grach (niestety nie działa to w drugą stronę ) i z taką sytuacją mamy tutaj do czynienia. Charakterystyka brzmienia Khan AIMO bardzo dobrze sprawdza się w czasie grania, zapewniając szczegółowy, dobrze odseparowany i zrównoważony dźwięk. Co więcej, trudno tym słuchawkom odmówić też rozrywkowego zacięcia, ponieważ wszelkiego rodzaju wybuchy i wystrzały mają mnóstwo energii i nie brakuje im mocy. Udanie zaimplementowano również technologię dźwięku przestrzennego 7.1, unikając często występujących w tego typu słuchawkach mocnych zniekształceń dźwięku czy efektu echa. Scena w trybie 7.1 wyraźnie się powiększa, pozwalając lepiej zorientować się w sytuacji na polu bitwy, choć muszę przyznać, że pozycjonowanie dźwięku lepiej zrealizowane było w Arctis Pro (tu miałem większe problemy z określeniem kierunku dźwięku dochodzącego zza moich pleców). Mówiąc krótko, jeśli chodzi o jakość brzmienia, Khan AIMO to niezwykle udany headset.

Pozostała nam jeszcze kwestia mikrofonu, któremu również trudno cokolwiek zarzucić, ponieważ rejestruje bardzo klarowny i szczegółowy dźwięk, zapewniając przy tym solidną redukcję szumów. Co więcej, nasz głos jest głęboki (troszkę podbite są basy) i pozbawiony zniekształceń typowych dla tańszych modeli. Nie ma też problemu z dopasowaniem jego pozycji, ponieważ elastyczne ramię zapewnia sporo swobody w tym zakresie. Nie jest to jednak poziom dedykowanych osobnych mikrofonów, dlatego jeśli myślicie o streamingu, to lepiej zainwestować w coś lepszego.   

Podsumowanie

I tak doszliśmy do końca tej recenzji - słuchawki Roccat Khan AIMO okazały się dla mnie niezwykle pozytywnym zaskoczeniem, ponieważ nie miałem zbyt wysokich oczekiwań w stosunku do tej niepozornej konstrukcji. Tymczasem okazało się, że jest to jeden z najlepszych gamingowych headsetów na rynku, przynajmniej pod względem jakości dźwięku. Tutaj sprzęt wypada świetnie i nadaje się nie tylko do grania, ale i słuchania muzyki, co nie jest takie częste. W innych kwestiach dość łatwo można wytknąć mu drobne mankamenty (ergonomia czy ograniczenie zastosowania do PC) i trochę żałuję, że niemiecki producent nie zdecydował się na bardziej uniwersalną konstrukcję z odpinanym mikrofonem i złączem minijack pozwalającym nam na mobilne użytkowanie Khan AIMO. Niemniej jednak, jeśli szukacie słuchawek do komputera w tym budżecie, to propozycja Roccata zdecydowanie powinna znaleźć się na Waszym radarze.

orientacyjna cena: 499 PLN

award-rekomendacja_02-150x150_01-150x150_01-150x150_01-150x150_02 award-jakosc_01-150x150_01-150x150_01-150x150_01-150x150_02

+ wysokiej jakości dźwięk Hi-Res
+ dobre pozycjonowanie dźwięku
+ wirtualny dźwięk przestrzenny bez wyraźnych zniekształceń
+ dobry mikrofon
+ duże wygodne nauszniki
+ funkcjonalne oprogramowanie...
 
- które posiada kilka irytujących błędów
- lekko uciskająca na czubek głowy opaska
- ograniczone zastosowanie przez zastosowanie jedynie złącza USB
 

Strona 1 z 2

Tagi: recenzja, test, słuchawki, klawiatura, headset, nasza opinia, klawiatura membranowa, 7.1, Swarm, Roccat Khan AIMO, Horde AIMO, membranical,

Komentarze (8)

Skocz do ostatniej odpowiedzi | Pierwszy post na stronie

29.05.2018 13:46

Wątków: 73 | Odpowiedzi: 7254

DŹWIĘK HI-RES

PAMIĘĆ OSIEM GIGA
DYSK TYSIĄC

Ikona: ;)

4790K, 32GB DDR3, GTX1080

29.05.2018 14:11

Wątków: 55 | Odpowiedzi: 19154

Hmmm

Kolejny test na frazie? Czyli będzie żył?

i7 2700k@4.5GHz+Olymp /P8p67r.3.1/2x8GB 2133MhzCL8 DDR3 /980Ti Strix@1380Mhz / 850EVO-250GB+V4-128GB+5TB-HDD /RMx 750W White /NZXT Phantom White/ Prodigy Cube@8066+DenonD400+Solo7C /XL2720z

04.06.2018 15:18

Wątków: 0 | Odpowiedzi: 38

@Bodzio88

Może się szykują do zmian jak Geekweek?
Tam teraz lądują wpisy z FrazPC. Chyba że jednak się połączą?

To sem ja :D

04.06.2018 20:15

Wątków: 55 | Odpowiedzi: 19154

Hm

Niedawno chyba Daniel pisał, ze nadchodzą zmiany więc kto wie co będzie. Oby tego naszego burdla nie zamknęli Ikona: ;)

i7 2700k@4.5GHz+Olymp /P8p67r.3.1/2x8GB 2133MhzCL8 DDR3 /980Ti Strix@1380Mhz / 850EVO-250GB+V4-128GB+5TB-HDD /RMx 750W White /NZXT Phantom White/ Prodigy Cube@8066+DenonD400+Solo7C /XL2720z

04.06.2018 23:51

Wątków: 373 | Odpowiedzi: 16685

plastikowy szajs w takiej cenie

jedyne sluszne sluchawki ktore mozna dostac za 250zl to HyperX Cloud, nic nie uwiera, nic nie peka, mam w domu dwie pary jedynke i dwojke, do gier najlepsze sluchawki! a nie jakis plastikowy shit za 500zl.

http://www.speedtest.net/result/6901318932 ☺

04.06.2018 23:57

Wątków: 373 | Odpowiedzi: 16685

ps. rozumiem podswietlenie myszki

klawiatury, ale sluchawek? Ikona: lol dupe niech spobie podswietla!

http://www.speedtest.net/result/6901318932 ☺

05.06.2018 02:04

Wątków: 18 | Odpowiedzi: 5455

:))) i na tych słuchawkach słychac różnice między 16bit/44.1kHz a 24/192 Ikona: :) Ikona: lol

Za dwie stówy? Ja wiem, że to art skądś przepisany, ale niesmak tu pozostaje. Poza tym wyglądaja jakoś niemiecko.

nie kHZ tylko kHz.

Trzeba zrobić tak, żeby wszędzie było nic...

05.06.2018 08:34

Wątków: 373 | Odpowiedzi: 16685

cari0cas

a co myslisz ze nie slychac? Ikona: lol

trzeba miec sluch, a nie tylko sluchawki za 5k.

http://www.speedtest.net/result/6901318932 ☺

07.06.2018 02:31

Wątków: 18 | Odpowiedzi: 5455

Słuch i specjalne, antyrezonansowe nóżki.

Obrazek dodany przez użytkownika

Plik graficzny (zmniejszony z 720x480) pochodzi stąd



Trzeba zrobić tak, żeby wszędzie było nic...

Aby dodać odpowiedź zaloguj się.