Call of Duty: WWII - recenzja

Daniel Górecki, 2017-11-07 21:08 | Źródło FrazPC Game Lab |

Chciałoby się rzec... w końcu. Po latach futurystycznych odsłon umiejscowionych w przyszłości oraz części stawiających na współczesne konflikty zbrojne, seria Call of Duty wraca do korzeni. Już ubiegłoroczny Battlefield 1 pokazał, że gracze byli spragnieni shooterów stawiających na historyczne realia, z których wywodzą się przecież te dwie kultowe już serie. O ile jednak gra DICE kładzie główny akcent na multiplayer (kampania w "jedynce" była co najwyżej solidna), tak flagowa strzelanka Activision zdaje się równo traktować wszystkie elementy - singiel, multi i tryb zombie. Jak zatem wypada odsłona, za którą odpowiedzialne jest studio Sledgehammer Games? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć w tej recenzji, ale już teraz mogę uchylić rąbka tajemnicy i zdradzić, że na taki powrót czekałem.

call_of_duty_wwii_20171103180635

Muszę jednak zaznaczyć, że pomimo narastającej krytyki kilku ostatnich odsłon CoDa, osobiście uważam Advanced Warfare, Black Ops 3 i ostatnie Infinite Warfare za naprawdę dobre gry (świadczą o tym choćby wystawiane przeze mnie oceny oscylujące wokół 8/10), ale futurystyczna tematyka wyeksploatowana została tak bardzo, że chyba nie zniósłbym kolejnej odsłony w podobnej stylistyce. Activision chyba także zdało sobie sprawę, że nieco się tu zagalopowało, ale 3-letni cykl deweloperski sprawił, że na WWII musieliśmy poczekać do 2017 roku. Ma to jednak swoje plusy, bo mieliśmy więcej czasu, żeby odpocząć i naprawdę zatęsknić za realiami II wojny światowej, które swego czasu były tak popularne jak ostatnio “przyszłość”. I choć doceniam zeszłoroczną próbę DICE zmierzenia się z I wojną światową, to jednak konflikt rozgrywający się nieco później wydaje się być bardziej atrakcyjny z perspektywy graczy.

call_of_duty_wwii_20171103180107

Zacznijmy od kampanii fabularnej, ponieważ od pierwszych zapowiedzi deweloperzy obiecywali tu sporą rewolucję w zakresie prezentowania wydarzeń. Czy dotrzymali słowa? Jedynie połowicznie, ale i tak mamy tu do czynienia z jedną z najlepszych i najciekawszych kampanii w ramach serii. Co prawda prezentowanie wydarzeń od sławetnego 6 czerwca, czyli lądowania aliantów w Normandii (D-Day) do forsowania Renu w marcu 1945 nie jest w grach niczym nowym, podobnie jak relacjonowanie wydarzeń z perspektywy amerykańskiej 1. Dywizji Piechoty, ale w żaden sposób nie umniejsza to WWII. Wręcz przeciwnie, gra Sledgehammer Games pokazuje te wydarzenia w sposób, w jaki ich jeszcze nie oglądaliśmy.

call_of_duty_wwii_20171103181340

Wcielamy się tu w postać niejakiego Ronalda „Reda” Danielsa, który wraz ze swoim oddziałem próbuje przetrwać na froncie. Fabularnie jest to typowo wojenna opowieść koncentrująca się na budowaniu więzi między żołnierzami i choć miejscami bije sztampą, a całość nieco wolno się rozkręca, to ostatecznie otrzymujemy spójną i ciekawą opowieść o braterstwie broni. Twórcy bardzo dosadnie pokazują brutalność, jaką charakteryzowała się II wojna światowa i już pierwsza misja, czyli lądowanie na plaży Omaha, dobrze ilustruje to, z czym będziemy mieli do czynienia - jeśli macie problem z widokiem krwi, to najnowsze dzieło Sledgehammer Games może nie być dla Was. Oczywiście twórcy wykazali się tu umiarem i dobrym smakiem, więc latające kończyny i wybuchające głowy pojawiają się tylko tam, gdzie ma to jakiś konkretny cel i jest naprawdę potrzebne, ale mimo wszystko jest mocno.

call_of_duty_wwii_20171105153707

I trochę szkoda, że producent nie poszedł za ciosem, bo jednak niektórych tematów wyraźnie unika (nieco cięższy klimat ma epilog). Dlatego też amerykańscy żołnierze przedstawieni są tu tylko w dobrym świetle i nie dosyć, że pomagają niemieckim cywilom, to jeszcze mają skrupuły w stosunku do nazistów - biorą ich do niewoli, a nawet … częstują wodą. Swoją drogą szybko można odnieść wrażenie, że wojna stanowić ma jedynie tło dla tego, co naprawdę chciał pokazać deweloper, czyli rodzących się w czasie zagrożenia relacji międzyludzkich, a główną osią historii jest przyjaźń Dannielsa z Zussmanem oraz narastający konflikt głównego bohatera z dowództwem. I choć nieco przesadzono tu z patosem, to wątki te śledzi się z zainteresowaniem do samego końca - niektórym może też przeszkadzać fakt, że Amerykanie znowu wszystko przypisują sobie, ale może już najwyższy czas, by jakieś europejskie studio wykazało się w tym temacie?

call_of_duty_wwii_20171105220436

 

Strona 1 z 4

Tagi: PC, PS4, Xbox One, recenzja, test, fps, shooter, Activision, strzelanka, Sledgehammer Games, nasza ocena, PS4 Pro, Call of Duty: WWII, II woja światowa,

Komentarze (9)

Skocz do ostatniej odpowiedzi | Pierwszy post na stronie

07.11.2017 22:06

Wątków: 93 | Odpowiedzi: 1407

eeee

Dodatkowo ogrywana przeze mnie wersja na PS4 Pro regularnie łapała czkawki, przeważnie jednak śmigała w regularnych 60 kl./s
To w końcu jak było?

Intel Core i5-4570, GTX1060, 2x4GB G.SKILL 1x8GB Corsair, OCZ Vertex 4 128GB +500GB, Gigabyte Z87-HD3,LG 27" LED IPS277L-BN , Razer Lycosa Mamba Mantis Speed, Enermax 550W, Crucial BX200

07.11.2017 22:33

Wątków: 11318 | Odpowiedzi: 279

up

miało być okazjonalne czkawki, już poprawione

07.11.2017 23:10

Wątków: 102 | Odpowiedzi: 7297

tak czytam na szybkiego i

+ bardzo dobrze zrealizowana kampania
- zbyt krótka kampania


To jest warta targania z torrentow czy nie ?? Multi kompletnie mnie nie interesuje dlatego sie pytam hehe. A ze mluce q destuiny ile wlezie to musze liczyc czas Ikona: :D

Oculus Rift +1700x@4ghz +Asus Crosshair VI+Team Group Dark@3200c14 +WymiotTytanik@2.1/11.5+Samsung NVME SM961+SuperFlower Platinum 1200+ Phobya Nova 1080 Watercooling zabawka Integra JDM DC2

07.11.2017 23:12

Wątków: 159 | Odpowiedzi: 25072

...

LORD, wiesz, to że jest dobrze zrealizowana nie musi wykluczać tego, że jest krótka Ikona: :)

ASRock Z97 PRO4, i5-4690K, RipjawsX 2x4GB 2133MHz, MSI GTX970 4G, SB Z, WD30EFRX, Crucial MX100 512GB, Cooler Master G650M, DVR-215D, HP LA2306x; Galaxy Tab S; XBox One X

08.11.2017 06:13

Wątków: 11318 | Odpowiedzi: 279

LORD_ZED

dokładnie tak jak mówi krzycz, kampania dobra, ale krótka. Jak dla mnie warto Ikona: :)

08.11.2017 07:26

Wątków: 358 | Odpowiedzi: 15985

aa polski dubing

jest tak beznadziejny ze k...a nie wiem po co po Polsku zainstalowałem.

http://www.speedtest.net/my-result/6723986962 ☺

08.11.2017 08:48

Wątków: 93 | Odpowiedzi: 1407

hmm tak jak

poszukałem to cena za grę to powyżej 200zł...na moje lekkie przegięcie. Macie jakieś miejsce gdzie jest taniej? Sam kod wystarczy. Pomijam aukcje na alle... za 10 zł

Intel Core i5-4570, GTX1060, 2x4GB G.SKILL 1x8GB Corsair, OCZ Vertex 4 128GB +500GB, Gigabyte Z87-HD3,LG 27" LED IPS277L-BN , Razer Lycosa Mamba Mantis Speed, Enermax 550W, Crucial BX200

08.11.2017 12:20

Wątków: 102 | Odpowiedzi: 7297

daniel_wl

plus minus ile zajmuje ?? Bo w BFach to mi kampania siadala tam bylo z 4-5 godzin max.

Oculus Rift +1700x@4ghz +Asus Crosshair VI+Team Group Dark@3200c14 +WymiotTytanik@2.1/11.5+Samsung NVME SM961+SuperFlower Platinum 1200+ Phobya Nova 1080 Watercooling zabawka Integra JDM DC2

08.11.2017 15:19

Wątków: 11318 | Odpowiedzi: 279

up

Na poziomie "doświadczony" (3 z 4) zajęło mi to między 7 a 8 godzin, a średnim da się to pewnie zrobić w 6, bo w kilku miescjach powtarzałem sekwencje po kilkanaście razy.

08.11.2017 20:10

Wątków: 102 | Odpowiedzi: 7297

EEE

to faktynie nie zle lepiej niz BF Ikona: :)

Oculus Rift +1700x@4ghz +Asus Crosshair VI+Team Group Dark@3200c14 +WymiotTytanik@2.1/11.5+Samsung NVME SM961+SuperFlower Platinum 1200+ Phobya Nova 1080 Watercooling zabawka Integra JDM DC2

Aby dodać odpowiedź zaloguj się.