Assassin’s Creed Origins - recenzja

Daniel Górecki, 2017-10-31 18:30 | Źródło FrazPC Game Lab |

Kiedy Ubisoft ogłosił, że jego flagowa asasyńska seria zrobi sobie rok przerwy, chyba nawet najwięksi fani tego cyklu odetchnęli z ulgą. Co prawda sam uważam, że Syndicate było jedną z lepszych odsłon Assassina, ale jak powszechnie wiadomo - co za dużo, to niezdrowo, a wypuszczany co roku tasiemiec wyraźnie zaczynał się wszystkim przejadać. Ubisoft obiecał więc, że dodatkowy rok prac nad kolejną częścią przeniesie pożądany powiew świeżości (choć decyzja wydawcy o niewypuszczaniu gry w ubiegłym roku podyktowana była raczej debiutem Watch Dogs 2). Czy Origins spełnia zatem pokładane w nim nadzieje? Ku mojemu zaskoczeniu ... tak, choć twórcy ponownie nie uniknęli kilku potknięć.

Skąd to zdziwienie? Muszę bowiem szczerze przyznać, że Origins nie robiło na mnie najlepszego wrażenia, a pokazywane fragmenty gameplayu w żaden sposób nie przekonywały mnie do tej produkcji. Nie dosyć, że nie byłem w stanie dostrzec na nich tak hucznie zapowiadanej nowej jakości, to jeszcze w wielu kwestiach nowa odsłona serii zdawała się zaliczać regres (choćby w parkurze, którzy za sprawą charakterystyki zabudowy Starożytnego Egiptu odgrywa tu mniejszą rolę). Na szczęście jako fan serii postanowiłem dać Origins szansę i zaraz wyjaśnię Wam, czym zauroczyły mnie piasek i piramidy w asasyńskim wydaniu.

assassin_s_creed_origins_-_recenzja_5_

Origins to swoisty reboot serii, ponieważ akcja umiejscowiona została najdalej w przeszłości spośród dotychczasowych części, co pozwoliło twórcom na nowo przedstawić pewne wątki, szczególnie te dotyczące początków bractwa asasynów (a raczej ich poprzedników) oraz ich przeciwników. W grze wcielamy się w bohatera o imieniu Bayek, który jest ostatnim medżajem (coś na wzór elitarnego starożytnego wojownika, obrońcy faraona i jego ludu), który poświęca się zemście na członkach tajemniczego zakonu (protoplastów Templariuszy) odpowiedzialnego za śmierć jego syna. Twórcy zagrali tu dość sztampowo i historia nie jest zbyt oryginalna, ponieważ tego rodzaju vendetta, połączona przy okazji z wyzwalaniem terroryzowanego ludu, przerabiana była w grach już wielokrotnie (nawet w ramach tej serii). Poza tym, Bayek to do bólu sztampowa postać, która wygłasza przemowy pełne patosu i ma do odegrania rolę typowego twardziela, który jest w gorącej wodzie kąpany (czytaj: najpierw działa, potem myśli). Niemniej jednak, nasz protagonista został tak rozpisany, a jego działanie tak umotywowane, że kupujemy to w ciemno.

Istotną rolę odgrywają tu także wątki polityczne, ponieważ Egipt w owych czasach zatraca swą tożsamość, od wielu lat znajdując się pod "obcymi" rządami, co oczywiście nie wszystkim się podoba i nie brakuje osób, które próbują wykorzystać niezadowolenie ludu do swoich celów. Co więcej, twórcy postarali się o świetne tło dla naszego bohatera w osobie drugoplanowych postaci - tu na szczególną uwagę zasługuje żona Bayeka, Aya, której zdecydowanie nie brakuje charakteru i charyzmy.

11_12

Ubisoft bardzo udanie kontynuuje również trend wplatania do asasyńskiej opowieści postaci historycznych i po raz kolejny robi to w naprawdę przemyślany sposób. Tym razem poznać będziemy mogli emanującą seksem Kleopatrę, pragmatycznego Juliusza Cezara czy okrutnego Ptomeleusza XIII. Co ciekawe, ich role nie są jedynie mało znaczącymi epizodami, które stanowić mają pewną ciekawostkę, ale postaci te mają większe znaczenie dla całej historii. Fabuła w Origins rozkręca się stopniowo i choć jej początek jest może nieco przeciągnięty i poprowadzony w zbyt wolnym tempie, to jednak śledziłem losy Bayeka ze sporym zaangażowaniem i przyjemnością, więc element ten mogę śmiało uznać za mocną stronę nowego Assassin's Creed. Ostrzegam jednak ortodoksyjnych fanów serii, że nawiązania do bractwa asasynów i Templariuszy są tu dość delikatne, a główny bohater nie jest skrytobójcą, jak protagoniści poprzednich części. Poza tym, wątek współczesny mocno ograniczono, co osobiście uznaję za plus.

 

Strona 1 z 4

Tagi: PC, PS4, Xbox One, recenzja, ubisoft, TPP, gra akcji, Egipt, sandbox, nasza ocena, otwarty świat, Assassin’s Creed: Origins, starożytny egipt,

Komentarze (14)

Skocz do ostatniej odpowiedzi | Pierwszy post na stronie

31.10.2017 20:09

Wątków: 805 | Odpowiedzi: 44712

obrazki z jakiej wersji? na ps4 czy ps4 pro?

Rzadko inteligencja idzie w parze z urodą ale u mnie tak się jakoś złożylo

31.10.2017 20:15

Wątków: 11207 | Odpowiedzi: 274

up

niestety Xbox One S, ale miałem okazję ograć fragmenty na Xbox One X i trzeba przyznać, że róznica jest bardzo duża

31.10.2017 20:19

Wątków: 8 | Odpowiedzi: 4817

Strona 4


to gra zrobi się po prostu zbyt łata

i5 4690K +Be Quiet! Pure Rock, MSI Gaming 3 Z97, GTX 1070 STRIX,16GB 2400Mhz CL10, Corsair RM 750x, WD Red 2TB + EVO 850 250GB, Phanteks Evolv ATX TG

31.10.2017 20:39

Wątków: 11207 | Odpowiedzi: 274

up

poprawione, dzięki Ikona: ;)

31.10.2017 23:02

Wątków: 39 | Odpowiedzi: 13288

...

Grind, grind, grind. Kolejna gra, ktora zostala zrobiona wokol lootboxow. 1/10. Pirate day ONE.

i5 4670K@4.5 / MSI Z87-G43 / MSI 970 Gaming 100ME / Ares 16GB 2133MHz / SSD M500 240GB + MX300 525GB / Seasonic X-650KM3 / Carbide 300R / XL2411T + AOC i2757Fm / QuickFire TK Brown / G502

01.11.2017 11:05

Wątków: 1 | Odpowiedzi: 140

A AMD totalnie olewa...

sterowniki dla tej gry ponieważ DX11 i tak idzie do piachu dlatego teraz różnice w FPS są tak ogromne gdy produkt RED TEAM pewnie wykorzystywany jest w 30%.
Mnie cieszy fakt ,że siedzę na swoim używanym MSI R9 290X bo jeszcze pewnie dorówna G1070 w grach wykorzystujących ładniej wyglądające silniki graficzne tych czasów.

01.11.2017 13:02

Wątków: 17 | Odpowiedzi: 50418

daniel

ale mydło, to jest upscalowane 900p czy jeszcze mniej?

01.11.2017 23:00

Wątków: 102 | Odpowiedzi: 7175

gatts19

ty i twuj wymiar w ktorym AMD jest do przodu wzgledem NV LOL

Oculus Rift +1700x@4ghz +Asus Crosshair VI+Team Group Dark@3200c14 +WymiotTytanik@2.1/11.5+Samsung NVME SM961+SuperFlower Platinum 1200+ Phobya Nova 1080 Watercooling zabawka Integra JDM DC2

02.11.2017 09:38

Wątków: 585 | Odpowiedzi: 11398

hmm

Fanem nowego systemu walk nie jestem. W szczególności R1 i R2 jako słaby i silny cios. Zdecydowanie bardziej pasowały mi tu X i kwadrat.

Ponadto Levele to lekka fikcja. Rozumiem, że wyskakując do przeciwnika o 5 lvl wyższym mogę dostać bęcki ale np mając lvl22 idę walczę z łowcą lvl20, męczę się przez 2-3 min by zjechać mu energię prawie do zera po czym on mnie rozwala jednym uderzeniem. Przesada.

Ogólnie gra na plus, bardzo duży świat, urozmaicone sekretne miejsca - to już w wieśku było to trochę na jedno kopyto zrobione.

MINI SPOILEREK

Jest nawet element z Black Flag czyli bitwy morskie Ikona: ;) co mnie akurat cieszy


Szkoda, że wydanie AC:O zbiegło się z premierą Destiny2 i South Parka, bo mimo małej ilości czasu na granie mam ochotę jeszcze skakać po tytułach...

http://openlinksys.info - alternatywne oprogramowanie dla routerów | http://tomato.groov.pl - moje kompilacje tomato

02.11.2017 09:40

Wątków: 94 | Odpowiedzi: 3200

...

Ja do minusów dodałbym na pewno niski poziom trudności i beznadziejny system walki, który na papierze może wygląda nieźle a w rzeczywistości uśmierca go AI przeciwników. Obecnie mam 21 lvl i około 40 h gry świat gry jest zaprojektowany rewelacyjnie, nie mowy o sztucznych zapychaczach terenu. Dzisiaj wypuścili łatkę 1.03 na PS 4 PRO dodali hdr i gra działa stabilniej do tego wygląda o wiele lepiej z HDR

02.11.2017 09:44

Wątków: 585 | Odpowiedzi: 11398

hmm

ciekawe czy na PS4 non-Pro też coś poprawili, bo kilka razy zdarzyło mi się, że gra się wywaliła bez powodu. Ja mam lvl23 ale przegranych może z 20h (tak na oko). Staram się czyścić wszystkie "?" zadania poboczne po drodze.

http://openlinksys.info - alternatywne oprogramowanie dla routerów | http://tomato.groov.pl - moje kompilacje tomato

02.11.2017 10:17

Wątków: 94 | Odpowiedzi: 3200

Shibby

na pro na pewno naprawili dropy w czasie przerywników i po dodaniu HDR gra dobrze balansuje kolory i nie ma takiej ciemności w niektórych miejscach

02.11.2017 10:55

Wątków: 585 | Odpowiedzi: 11398

hmm

na moim OLEDzie i tak bym tego nie odczuł Ikona: ;) Wrócę z pracy to się okaże czy dla non-Pro też wyszedł patch.

http://openlinksys.info - alternatywne oprogramowanie dla routerów | http://tomato.groov.pl - moje kompilacje tomato

02.11.2017 12:42

Wątków: 26 | Odpowiedzi: 2355

...

ja sobie ze spokojem najpierw przejdę unity i syndicate Ikona: ;) ale to jak zmienię GPU w przyszłym roku ;]

2600k@4.5GHz/AsRock p67 fatal1ty pro/16GB 2133mhz cl10/7950 windforcex3/MX300 1TB/ Samsung 830 120GB/WD RED 2TB /XonarDX/Samsung XL2370/BeQuiet powerzone850W/NZXT Phantom820/Cougar 700K/G500

07.11.2017 09:34

Wątków: 805 | Odpowiedzi: 44712

moje 3 grosze

pogralem wczoraj w AC:Origins z 5h i glowna mysl jaka mi towarzyszyla to:

to juz nie jest assassin's creed.

kompletnie zmieniona walka, brak wspinania w takiej postaci jak zawsze, tereny rozlegle pod wzgledem powierzchni ale raczej plaskie pod wzgledem zabudowy. Ta gra to Horizon Zero Dawn w settingu starozytnego egiptu Ikona: :(

Wizualnie ladnie, walka mi sie nie podoba, skradanie nadal zjebane. Ale gralem do 1 i tak.
Moze aleksandria (do ktorej wlasnie wyruszylem) bedzie ciekawsza pod wzgledem zabudowy ale jak dla mnie AC to tereny miejskie a nie jezdzenie wielbladem po pustyni.
A Origins ciagnie wiedzminem 3 na kilometr Ikona: ;)

Rzadko inteligencja idzie w parze z urodą ale u mnie tak się jakoś złożylo

Aby dodać odpowiedź zaloguj się.