Optoma HD20

Antoni Woźniak, 05.02.2010 00:00 | Komentarze (30)

Tanie fullHD na ścianie

Optoma HD20

Projektory jeszcze niedawno stanowiły arystokrację wśród urządzeń wizyjnych - sprzęt był drogi, koszta eksploatacji wysokie, mało kto mógł sobie na taką zabawę pozwolić. Parę lat temu ceny znacząco spadły i na rynku pojawiły się tanie konstrukcje 720p. Urządzenia oferowały dobrej jakości obraz, każdy był zadowolony... no prawie. Standardem docelowym HD stało się 1080 linii (z przeplotem vide telewizja oraz progresywne w przypadku płyt Blu-ray). Pierwsze z projektorów wyświetlające tego typu obraz były wściekle drogie. Przez niemal dwa lata utrzymywał się podział na sprzęt dla ludzi (720p) i high-endowe projektory kina domowego fullHD. Na szczęście możemy o tym wszystkim pisać w czasie przeszłym. Bohaterem naszego testu jest bowiem urządzenie tanie, dostępne dla każdego kto zechce zamiast telewizora nabyć projektor, albo oprócz telewizora stworzyć sobie niezłą namiastkę kina domowego. Optoma HD20. Mały, niepozorny projektor DPL. Osoby orientujące się, czy interesujące projekcją z całą pewnością słyszały o tym modelu. To jeden z najtańszych (można wręcz powiedzieć - najtańszy) projekt fullHD dostępy na rynku. Niecałe 4000 złotych, tyle ile trzeba wydać za niezłej klasy 40-50 calowy telewizor fullHD LCD (w tym wypadku to kwota minimum) lub PDP. Jednym słowem tanio. Oczywiście dochodzi do tego koszt ekranu (ewentualnie specjalnej farby na odpowiednio przygotowaną ścianę). Jednak zamiast 40-50", co jest wystarczającą wielkością w przypadku oglądania telewizji ale już niekoniecznie pozwala zakosztować prawdziwie filmowo-kinowych wrażeń, możemy sobie zafundować obraz o przekątnej 100-150 cali (wydając zbliżoną kwotę pieniędzy). Niewielka cena automatycznie zapala lampkę ostrzegawczą... tanio, tanio... czyli byle jak? Czy za tak niewielką sumę pieniędzy można otrzymać urządzenie, które będzie wyświetlało dobry jakościowo obraz? Czy nie spotka nas zawód związany z głośną pracą, kiepską jakością wykonania etc.? Oczywiście postaram się odpowiedzieć na te pytania. Jednak zanim przejdziemy do meritum wypada na koniec nieco przydługiego wstępu poinformować szanownych czytelników, że czas na przetestowanie sprzętu był dramatycznie krótki. Dwie doby to mało, bardzo mało. Były to dwie bardzo pracowite doby, niestety nie udało się w tym czasie przeprowadzić dokładnej kalibracji projektora... na szczęście okazało się, że żmudna procedura nie jest w tym wypadku konieczna. Na wstępie wybrałem optymalne ustawienie kino. Po przeprowadzeniu części testów dokonałem lekkiej kalibracji posiłkując się ustawieniami użytkowników Optomy (warto zajrzeć na AVForum) finalnie wprowadzając dodatkowo własne, niewielkie modyfikacje ustawień. Na marginesie - żadnego filmu do końca także nie udało się zobaczyć ;-).

 

Specyfikacja projektora Optoma HD20

Podstawowe dane tech.

Wymiary: 324x234x97 mm, waga 2,9 kg, pobór: 220W

Dane dot. obrazu

Typ projektora: DLP
Rozdzielczość: fullHD 1080p
Jasność: 1700 lumenów
Kontrast: 500:1 ANSI
Głośność: 34db
Korekcja optyki (lens shift) - brak
Zoom: 1.2-1
Czas pracy lampy - 4000 (eko.), 3000 (pełna moc)
Dystans projekcji: 1.5 do 12.5 metra
Przekątna obrazu: 0.96 - 7.64 m

Złącza AV

1 x D-sub15
2 x HDMI
RCA - Component + kompozyt

Dodatkowe złącza

Trigger 12V (wejście i wyjście)

Kompatybilność

PAL, SECAM, NTSC, HD (1080P60\50\24, 1080i 720P)

Dołączone akcesoria

analogowe kable audio/video, pilot sterowania, bateria, instrukcja obsługi, roczna gwarancja

Z podejrzanie lekkiego pudełka wyciągamy sprzęt, który od razu rodzi pytania - czy to nie jest aby plastikowa zabawka? Urządzenie nie tylko jest niezwykle lekkie, ale plastik z jakiego wykonano obudowę ...no cóż wygląda jak tani plastik. Wrażenie taniości na szczęście zaczyna stopniowo mijać gdy spojrzymy na tylną ściankę projektora gdzie zamontowano wszystkie niezbędne złącza, w tym dwa HDMI, a także (co przy tej cenie raczej się nie zdarza) 12V złącze umożliwiające aktywację elektrycznie rozwijanego ekranu. Podświetlany sterownik daje dostęp do niezbędnych funkcji, pracuje w miarę pewnie, bez problemu obsłużymy projektor za pomocą pilota, gdy stoimy z boku czy nawet z tyłu. Jest szybki dostęp do opcji kalibracyjnych (jasność, kontrast), a także presetów (ustawień predefiniowanych). Bardzo mądrze przemyślano dostęp do źródeł - na pilocie mamy osobne przyciski dla HDMI, componentu, VGA etc. Każde źródło ma swój guzik. Na górze znajdziemy dwa pokrętła odpowiedzialne za regulację ostrości oraz przybliżenia (niski zakres - 1.2:1). Przyciski na obudowie są dużych rozmiarów i jeżeli mamy bezpośredni dostęp do urządzenia, a pilot został przez nas zgubiony (czy też zawłaszczony przez potomka) można szybko wybrać za ich pomocą odpowiednie opcje.

Po uruchomieniu Optoma wita nas niezbyt przyjemnym dla ucha odgłosem wentylacji. Ta niestety w przypadku nagrzania się sprzętu (a to się już po kilkudziesięciu minutach raczej na pewno wydarzy) działa w sposób, który określiłbym mianem niezbyt dyskretnego. Jako, że z projektorami miałem dość często do czynienia mogę określić Optomę mianem głośnego projektora. Niestety. Do zalet można zaliczyć niewielkie rozmiary sprzętu - nie zajmie on dużo miejsca na stoliku (jeżeli zdecydujemy się na taki "czasowy" montaż projektora). Nie trzeba będzie także w przypadku montażu sufitowego (oczywiście ten jest w przypadku omawianego urządzenia możliwy), czy półki naściennej stosować jakiś wielkich kołków, którymi przebijemy się aż do sąsiada, albo sypialni w pokoju obok czy na piętrze. Oczywiście mamy tutaj do czynienia ze sprzętem budżetowym, stąd o okablowanie należy zadbać we własnym zakresie (HDMI). Podsumowując - urządzenie nie udaje tego, czym nie jest. Nie jest sprzętem z wyższej półki, niska cena to tania konstrukcja, tanie materiały. Ustawienie projektora względem ekranu nie nastręcza żadnych problemów - wystarczy skorzystać z bardzo dobrego narzędzia dostępnego pod tym adresem. Niewielka waga HD20 ułatwia właściwy montaż, nawet niedoświadczony użytkownik powinien szybko uporać się z właściwym ustawieniem projektora. Z drugiej strony przy instalacji i w trakcie użytkowania trzeba pamiętać o problemie "wagi piórkowej" - można bardzo łatwo przesunąć urządzenie trącając kabel (zasilania czy wideo).

Test przeprowadziłem na białym ekranie projekcyjnym (gain = 1.3). Ze względu na niewielką przestrzeń pomieszczenia projektor ustawiono w odległości niecałych 3 metrów, z której uzyskano obraz o przekątnej 80 cali. Sporym ułatwieniem jest bardzo niewielkie, a więc mało kłopotliwe odchylenie pionowe obiektywu od osi obrazu. Oczywiście w tym wypadku nie ma mowy o jakimś mechanicznym systemie korygowania tego parametru. Przy 80" obrazie, projektorze stojącym na stoliku, wystarczyło 16 centymetrów różnicy między położeniem optyki, a dolnej krawędzi ekranu (urządzenie na niskim stoliku ustawione poniżej osi) by obraz był idealnie wycentrowany. Przy 100 calach będzie to około 20 centymetrów. Teoretycznie można zastosować optykę anamorficzną. Układ optyczny (format obrazu LBX) daje taką możliwość, tylko że koszt takiego dodatku to dwukrotność ceny samego projektora. Jednak lepiej będzie kupić o dwie klasy lepszy projektor niż tego typu "szkło".

Pierwsze  uruchomienie i... "zgroza". Mając bardzo napięty harmonogram po podłączeniu sprzętu AV via HDMI zobaczyłem... nic nie zobaczyłem. Po raz kolejny daje o sobie znać przyjazne dla dystrybutorów/wytwórni, ale nie dla użytkownika cyfrowe złącze AV - HDMI z problematycznymi zabezpieczeniami, wolnym przełączaniem, błędami współpracy itd. Obraz nie pojawił się po podłączeniu tunera, konsoli PS3, komputera, odtwarzacza sieciowego. Cóż nie pierwszy raz mam do czynienia z tego typu "współpracą". Odłączyłem okablowanie, podłączyłem kamerę HD za pomocą componentu, następnie ponownie włożyłem wtyczkę HDMI do portu na tylnej ściance HD20. Zagrało. Oczywiście przy braku podłączonego sprzętu w menu wyświetlane są tylko podstawowe regulacje projektora, bez ustawień obrazu - dopiero gdy sprzęt zaczął działać jak należy można było zobaczyć, co nas jeszcze w czasie tej długiej nieprzespanej nocy czeka. Menu nie jest zbyt rozbudowane, ale znajdziemy tam wszelkie potrzebne opcje, które pozwolą na właściwe skalibrowanie projektora. Generalnie możemy wybrać jedno z gotowych ustawień:  kino/jasny/odniesienie (niezbyt szczęśliwe tłumaczenie - w org. referencyjny)/zdjęcia (z możliwością modyfikacji i szybkiego przywrócenia nastaw fabrycznych) albo samemu poszukać najbardziej optymalnego, najlepszego obrazu w trybie użytkownik. Warte podkreślenia jest wyszczególnienie w opcjach gammy - możliwość jej dokładnej regulacji to rzadkość, szczególnie w tańszych urządzeniach.  Możemy także regulować składowe RGB. Oczywiście możliwe jest ustawienie obrazu w proporcjach 1:1, można także wybrać dwie metody overscanu - przydatne, gdy któryś nadawca satelitarny oprócz właściwego obrazu na obrzeżach prześle jakieś śmieci). Poza tym korekta pracy optyki w zależności od przyjętego sposobu montażu (projekcja przednia, tylna, sufit...)

 

 

Po wyjęciu z pudełka obraz jaki wyświetla projektor można określić mianem... bardzo dobrego. Inżynierowie Optomy wykonali kawał świetnej roboty, tak ustawiając parametry optyki i elektroniki projektora, że ktoś kto ma awersję do grzebania w opcjach będzie mógł cieszyć się obrazem lepszym jakościowo od większości nawet znacznie droższych urządzeń. Brawo. To jeden z najważniejszych aspektów, na jakie należy zwrócić uwagę dokonując wyboru urządzenia wizyjnego. Złe nastawy (czasami wręcz tragicznie złe) to nie tylko ujma dla producenta, ale często znak że potrzebna będzie bardzo żmudna kalibracja, a w najgorszym wariancie sprzęt nigdy nie wyświetli obrazu zbliżonego do optimum. Obraz ma naturalny charakter, przejścia tonalne są bardzo dobre, kolor skóry właściwy, temperatura kolorów jest bliska wzorca (6500K) - jednym słowem jest dobrze. Bardzo dobrze sprawdza się fabryczne ustawienie kino (temp. koloru wynosi w tym trybie najbliższe optymalnego 65K - 6327K). Bardzo dobrze przedstawiają się także odcienie szarości przy fabrycznych nastawach. Co ciekawe, każdy z trybów oferuje dobry jakościowo obraz, przykładowo jasny dobrze się sprawdzi w jasnym pomieszczeniu - ponownie należy wyrazić uznanie dla firmy za bardzo dobre regulacje, najczęściej większość firmowych trybów w dzisiejszych urządzeniach wizyjnych jest kompletnie bezużyteczna. Spory wpływ na parametry ma włączenie/wyłączenie podwyższonej jasności lampy. Ogólna uwaga - przy włączonej opcji obraz jest bardziej kontrastowy, kolory są bardziej soczyste, jeżeli nie jesteśmy w ciemnej piwnicy opcja ta jest ze wszech miar użyteczna. Jednak coś za coś... wspominałem o głośnej wentylacji? Ta niestety będzie nam towarzyszyć na stałe przy wyborze podwyższonej jasności. Jest jeszcze coś, co się nazywa trybem inteligentnego obrazu (org. ImageAI). Nie owijając w bawełnę, krótko -  lepiej pozostawić tę opcję wyłączoną.

 

 

W którym miejscu zatem fabrycznie (także po delikatnej kalibracji) ustawiona Optoma HD20 odstaje najbardziej w porównaniu z dużo droższymi urządzeniami tego typu? Różnicę zobaczymy, gdy przyjrzymy się czerni (jej jakości, głębi). Tak, tutaj wyraźnie widać, że nie jest to sprzęt za 10 000 czy ponad 10 000 złotych. Jakość czerni wyraźnie odstaje, to taki podstawowy poziom... ale, no właśnie mówimy tutaj o dzisiejszych standardach (bardzo wyśrubowanych - czerń w droższych urządzeniach jest po prostu bliska perfekcji!). Jeżeli postawiłbym Optomę, a obok dwuletniego Epsona (model z wyższej półki) to ręczę, że nasz bohater wypadłby całkiem  dobrze, ba pewnie pokonałby konkurenta. Odwzorowanie detali w ciemnych partiach jest całkiem niezłe! Sprzęt może nie wyświetla "smoły", ale nie gubi szczegółów, informacji zawartej w obrazie. Powiem szczerze, że byłem zdziwiony jak dobrze radzi sobie Optoma, zarówno wtedy, gdy w grę wchodziły najlepsze jakościowo źródła, jak i w sytuacji gdy wyświetlany był obraz standardowej rozdzielczości (źródłem były platforma satelitarna n oraz cyfrowa kablówka UPC). Szczególnie atrakcyjnie przedstawiał się obraz z konsoli PlayStation3 (60p). Dzieje się tak dlatego, że sprzęt nie tylko bardzo dobrze radzi sobie z kolorami - Optoma wyświetla ostry obraz. Bardzo ostry. To zasługa dobrej optyki. I jak tu się nie zachwycać pięknem Baraki (Blu-ray), czy orgią dla oczu w czasie dynamicznej gry (Dirt2, Uncharted czy Burnout)?

Także wtedy, gdy wiele dzieje się na ekranie i szybko się dzieje, wyświetlanemu obrazowi niewiele można zarzucić. Na krawędziach nic się nie rozmazuje, nie widać różnicy z tym, co widzimy w centrum wyświetlanego obrazu. Można mieć niewielkie zastrzeżenia do zielonego koloru (wyblakły) - poniżej w tabelce możecie zobaczyć zmodyfikowane ustawienia (tryb kino), gdzie nieco poprawiłem ten element obrazu (ustawienia RGB). Dodatkowo niewielkie korekty pozwoliły na uzyskanie temperatury jeszcze bliższej wzorca (zmiana jasności, kontrastu, presetu temperatury koloru). Projektor w trybie kino po niewielkich modyfikacjach jest w stanie wyświetlić gammę o wartości 2.15, czyli blisko wartości referencyjnej 2.2. Już nie tak dobrze Optoma poradziła sobie w przypadku kamery HD podłączonej via component - obraz był wyraźnie "zmiękczony" (tryb 1080i@50). Można było próbować modyfikować ustawienia, ale moje odczucie jest takie, że złącze componentowe należy traktować awaryjnie (no i faktycznie ...przydało się w takiej właśnie roli).

W przypadku HDMI obraz przedstawia się po prostu dużo lepiej. Z telewizją sprzęt radzi sobie całkiem nieźle. Obraz z set-top-boksa n-ki prezentował się bez zastrzeżeń. Kanały HD (1080i) dało się przyjemnie oglądać z odległości w jakiej ustawiony był fotel (niecałe 3 metry). W przypadku kanałów SD trzeba było się nieco oddalić (4-5 metrów) - mówię tutaj o oglądaniu w miarę dobrego jakościowo TVN24 (16:9). Na marginesie, dobrze że nadawcy przechodzą na nadawanie panoramiczne, bo obraz 4:3 to obecnie anachronizm. W przypadku oglądania telewizji w standardowej rozdzielczości polecam wybrać ustawienia "grafika" (temperatura koloru - zimny). To jedyne źródło (TV w standardowej rozdz.), gdzie można pokusić się o zmianę trybu z najlepszego "kino"/"własne" na wspomniany powyżej.

Przy HD-DVD (Toshiba E-1) wrażenia były podobne jak w przypadku PS3 i to mimo innego trybu pracy złącza HDMI (z przeplotem). Z komputerem współpraca układała się bezproblemowo, czego niestety nie da się powiedzieć odnośnie połączenia HD20  z odtwarzaczem sieciowym WD TV. Ten po prostu nie miał ochoty na taki mariaż. Nie udało się uzyskać obrazu (Optoma ma HDMI w standardzie 1.3v, podobnie jak WD). Brak współpracy wynika ponownie z problemów, jakie przysparza złącze HDMI - piszę to ku przestrodze, warto pamiętać o pułapkach jakie czekają użytkownika nowoczesnego sprzętu AV (vide niespodzianki w przypadku połączenia tunerów telewizji n z różnymi HDTV). Wspomniałem wcześniej o trybie jasnym - ten umożliwia oglądanie w jasnym pokoju, oczywiście bez przesady... Możemy dość skutecznie walczyć ze zbytnim naświetleniem pomieszczenia, w którym odbywa się projekcja, jednak należy pamiętać o związanej z tym utracie jakości. Gdy jednak zechcemy coś zobaczyć czy pograć w czasie dnia, a liche zasłony nie do końca będą w stanie skutecznie zredukować ilość naturalnego światła wpadającego do pokoju, to dzięki wspomnianemu trybowi będzie to wykonalne.

Ustawienia kino (w nawiasie oryginalne)

Kolor (46) 45
Jasność (37) 39
Kolor (58) 48
Odcień (50)
Temperatura: Ciepły
Gamma: Film

Ustawienie lampy: Wysokie
AI: Wyłączone

Ustawienia RGB

(G)

R= (0) -5
G = 0
B = (0) -3

(B)

R = (-3) -2
G = (-1)
B = (-1)

Czas na podsumowanie. Optoma HD20 to sprzęt wart wydanych nań pieniędzy. I choć może razić jakość plastików, "wrażenie" taniości, to otrzymujemy za małe pieniądze wielki obraz fullHD o naprawdę niezłej jakości. Wielkie brawa należą się inżynierom Optomy, którzy świetnie firmowo skalibrowali bohatera niniejszego artykułu. Muszę przyznać, że do tej pory nie spotkałem się z tak dobrze, fabrycznie skalibrowanym sprzętem tego typu. Oszczędzi to nabywcy masę czasu, a nawet pieniędzy (profesjonalna kalibracja sporo kosztuje). Teoretycznie dobre nastawy powinny być standardem - niestety z doświadczenia wiemy, że jest odwrotnie - dobre tryby fabryczne to prawdziwa rzadkość. Najczęściej sprzęt wyciągnięty z pudełka do niczego się nie nadaje, wymuszając żmudne szukanie odpowiednich nastaw. W przypadku Optomy jest inaczej. Jako, że mamy do czynienia ze sprzętem klasy budżetowej nie należy przesadzać przy wyborze ekranu. Dzięki dobrej jakości, jaką oferuje Optoma nie musimy specjalnie wysilać się wybierając ten element niezbędnego wyposażenia. W tym wypadku to właśnie cena powinna być najważniejszym czynnikiem. Moim zdaniem najlepiej nie eksperymentować i wybrać typowy, biały ekran (gain = 1.3-1.5), ewentualnie jasno szary. Szary pozwoli na lekką poprawę czerni, ale raczej cudów bym nie oczekiwał. Wracając jeszcze do plusów i minusów... co można uznać za największą wadę? Najbardziej irytującym elementem, największą wadą projektora była głośna praca i nieznośnie wysoka temperatura (obudowa po prostu parzyła palce... w domu było 21 C). Niestety trzeba się z tym pogodzić. W przypadku grania czy filmów akcji nie będzie to wielki problem. Niestety coś kontemplacyjnego w postaci wspomnianej Baraki, koncertu może zostać skutecznie zakłócone nieznośnym hałasem wydobywającym się z projektora. Mówi się trudno, tak czy inaczej za niewielkie pieniądze można kupić coś, co zapewni dużo frajdy (wszystkim domownikom). To co najważniejsze, czyli jakość wyświetlanego obrazu, prezentuje się bardzo dobrze. Innymi słowy - biała ściana lub biały ekran, HD20 oraz paczka popcornu i dużo (wolnego) czasu - gotowa recepta na miłe spędzenie kilku dłuższych chwil.

PRODUKT

UWAGI

Optoma HD20
Cena: ~4000 PLN

+ Bliskie perfekcji, bardzo dobre tryby fabryczne
+ Jakość oferowanego obrazu (patrz cena)
+ Niska cena
+ Komplet złącz AV
+ Niezły pilot z wyborem źródeł i podświetlaniem (bardzo jasnym)
+ Kompaktowe rozmiary
+ Możliwość ustawienia gammy
+ Mimo ograniczonych możliwości regulacji, łatwy montaż projektora

- Stanowczo za głośno,  niestety
- Mimo że głośno, to jeszcze gorąco (za gorąco)
- Tanie plastiki
- Czerń jest bardzo przeciętna
- Brak regulacji ułatwiających montaż (typowe w tanich urządzeniach DLP), niewielki zakres zoomu

 

SPRZĘT DOSTARCZYŁA FIRMA:

veracomp


  

Autor: Antoni Woźniak

 

Tagi: RTV,

Komentarze (30)

Skocz do ostatniej odpowiedzi | Pierwszy post na stronie

10.02.2010 05:01

Wątków: 10 | Odpowiedzi: 6445

...

No nareszcie czekalem czekalem i sie doczekalem.

Po przeczytaniu recenzji - naprawde bardzo dobry projektor, istny lider w kategorii "econo" czyli jak nie wydac za duzo a wycisnac z kazdej zainwestowanej zlotowki ile sie tylko da

Bedzie trzeba pomyslec, czy 46-50 cali leda czy cos takiego, wady to ten halas, gorsza czern, jak to w projektorach praca w dzien no i trzykrotne zuzycie energii w stosunku do leda a plusy to gigantyczny obraz, gigantyczny obraz i jeszcze raz gigantyczny obraz.

Nic dodać, nic ująć... jestem boski! :-)

10.02.2010 09:38

Wątków: 145 | Odpowiedzi: 4456

tm

przecież za tyle to można kupić 50-calową plazmę

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

10.02.2010 09:40

Wątków: 1359 | Odpowiedzi: 34640

hmm...

... a Optoma daje nawet 300 cali, wiec o co chodzi?

...

10.02.2010 10:10

Wątków: 4 | Odpowiedzi: 144

DLP chyba?

..."Optoma HD20. Mały, niepozorny projektor DPL."... ot tak mała literówka.

I am free man, und AUDI driver

10.02.2010 10:22

Wątków: 145 | Odpowiedzi: 4456

tm

o to, że nie znam nikogo, kto trzymałby coś takiego zamiast tv...
ale to wolny kraj, luz

10.02.2010 10:28

Wątków: 33 | Odpowiedzi: 754

ein

Świetna recenzja. Gratuluję. Długo czekałem na opis w/w sprzętu.
Może teraz czas na:
http://allegro.pl/item909008351_epson_emp_tw700_z_polskiej_dystr...

10.02.2010 11:04

Wątków: 46 | Odpowiedzi: 3004

haladdin

niektorych stac na plazme i na projektor wiec o co Ci chodzi?

BTW: Znam kogos kto ma projektor zamiast TV.

Asus SaberTooth X58, iCore 7 920 @4.1GHz, GTX 580 + 8800GT (PhysX), 12GB OCZ DDR3 1600MHz, OCZ Vertex 3 120GB + HDD 1TB, Corsair Obsidian 800D, 750W PSU, Liquid cooling + Peltier Plate

10.02.2010 11:28

Wątków: 38 | Odpowiedzi: 1674

brakuje tu czegos

a mianowicie zestawienia ekranu z czlowiekiem, moglbys na paru slajdach dorzucić siebie, zeby mozna bylo poczuc ogrom ekranu, jak możesz to wrzuć z 3 fotki.

Jeg lærer språket.

10.02.2010 11:51

Wątków: 41 | Odpowiedzi: 1496

ja mam

projektor zamiast tv...
Tyle że "stary" (bo już chyba 5 letni) i nie Full HD
Do tej Optomy zabieram się od jakiegoś czasu ale wciąż mam ważniejsze wydatki.
Ponieważ nie oglądam tv a tylko od czasu do czasu jakiś film jest dla mnie idealnym rozwiązaniem by nie zajmować wielkim ekranem połowy ściany (ołtarzyk występujący w większości polskich domów )...

naprawdę ostry kebab piecze 2 razy...

10.02.2010 14:50

Wątków: 139 | Odpowiedzi: 2899

hmm

parę dodatkowych pytań, dla mnie bardzo ważnych:

1. czy projektor ma w instrukcji napisane cokolwiek o pracy "do góry nogami" ? z tego co zrozumiałem w recenzji, projektor nie wyświetla obrazu 'na wprost', a mi położenie na stoliku zupełnie nie pasuje. podwiesiłbym go pod sufitem, ale w tym wypadku musiałby pracować do góry nogami. przy tak grzejącym się projektorze może to być niemożlwie stąd prośba do recenzenta.

2. czy te 3m i 80 cali było przeprowadzone na powiększeniu 1x? U mnie by wychodziło między projektorem a ścianą jakieś 4.70 m, więc z szybkich obliczeń wychodzi mi 120 cali, a potrzebowałbym jeszcze trochę miejsca na kolumny. przy zwiększeniu 1.2x jak w specyfikacji obraz sie zwiększy czy zmniejszy?

MSI P67-GD65, 2600K@5.0 ghz, 16gb DDR3 1600 mhz, 460GTX 1GB , X-Fi Fatal1ty , lubie CRT i dlatego gram w 1024x768 ;)

10.02.2010 15:01

Wątków: 41 | Odpowiedzi: 1496

igsux3

1. Każdy projektor może tak pracować...
2. Kalkulator wymieniony w recenzji ma możliwość dopasowania na podstawie parametrów obiektywu (odległość projektora/wielkość obrazu/współczynnik powiększenia)

naprawdę ostry kebab piecze 2 razy...

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

10.02.2010 15:10

Wątków: 374 | Odpowiedzi: 11986

Nie

ma najmniejszego problemu, zresztą po to właśnie w recenzji umieszczono na obrazku rozstaw mocowań (pracuje wtedy do góry nogami właśnie). Cyt. z inst.:
"Instalacja przy montażu sufitowym:
1. Aby zapobiec uszkodzeniu projektora należy używać
zestawu do montażu sufitowego Optoma.
2. W celu zastosowania zestawu do montażu sufitowego
innych firm należy upewnić się, że śruby do połączenia
zestawu z projektorem, spełniają następujące specyfikacje:
 Typ śruby: M3*3
 Maksymalna długość śruby: 10mm
 Minimalna długość śruby: 7,5mm"

2. Zwiększy, dokładnie można sprawdzić przekątną oraz ustawienia w podanym linku do kalkulatora

ojoj

10.02.2010 15:23

Wątków: 0 | Odpowiedzi: 4

tanio??

no dzieki ale jezeli 4k pln to dla redaktora taniocha to tylko pogratulowac pensji
ja posiadam dom ale chyba nie znalazlbym sniany(lub miejsca na "przescieradlo" 300 cali
mi w zupelnosci starczyloby pograc w DiabloII na 47calach LED TV

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

10.02.2010 15:25

Wątków: 1359 | Odpowiedzi: 34640

montymick...

... jeśli szukasz projektora 1080p, to tak, to jest tanio...

btw tym sie charakteryzuje wolny rynek, dla kazdego według potrzeb, nikt Ci nie nakazuje kupowac projektora zamiast TV... poza tym za 4k to nawet porzadnego TV 50 cali nie kupisz

...

10.02.2010 15:33

Wątków: 0 | Odpowiedzi: 4

50 ''

... poza tym za 4k to nawet porzadnego TV 50 cali nie kupisz
no w sumie to fakt tylko, ze ja pisalem 47 a nie 50

10.02.2010 15:46

Wątków: 138 | Odpowiedzi: 22657

Hmm

Samsunga kupisz za 4tys

Fajnie, ze sie ukazala taka recenzja. Oby wiecej takich
A jak sie ma jakosc obrazu w zestawieniu z plazma albo lcd?

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

10.02.2010 16:23

Wątków: 146 | Odpowiedzi: 11727

montymick

Diablo II na 47"

"w oczy szczypie coś w tym typie"

10.02.2010 18:41

Wątków: 1 | Odpowiedzi: 30

HD20 vs HD200X

Jak w temacie ma ktos moze pojecie jak sie sprawuje Optoma HD200X w porownaniu do HD20 ? (glownie mi chodzi o glosnosc wentyla).
Kolejne pytanie jest odnosnie efektu "teczy" przy projektorach DLP, czy wszyscy sa w stanie to dostrzec czy tylko niektore osoby ?

Q3.2 8GB 2x30GB SSD OCZ Vertex raid0 8800GT // Lineage2 [Teon] WTF

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

10.02.2010 18:44

Wątków: 374 | Odpowiedzi: 11986

Vasago

obraz przypomina bardziej to co widzimy na ekranie telewizora plazmowego. Ogólnie jednak projektor jest lepszy od PDP oraz LCD, bo po pierwsze oferuje naprawdę duży obraz, co przekłada się na kinowe wrażenia, po drugie nie masz czegoś takiego jak kąty (zmora LCDków), po trzecie dobrej klasy projektor świeci (kolor, kontrast/czerń etc) lepiej niż najlepsze dostępne telewizory. Lepiej niż telewizory wykonane w dowolnej tech. (także laserowe), może oprócz OLEDa... nie ze względu na świetny obraz, tylko to że na razie mówimy o małych ekranach "demo". Do częstego oglądania TV oczywiście lepszym wyborem będzie telewizor (do "grania tivi" naprawdę nie trzeba 100" obrazu). Do filmów, grania projektor nadaje się wyśmienicie. Powracając do jakości - dysponujący bardzo dobrymi parametrami LCD LED będzie sporo droższy. Plazma, jak słusznie zauważyłeś może kosztować 4k-5k i oferować bardzo dobry obraz. Ale mały I to jest ten kluczowy parametr. Do tego dochodzi coś, co powoduje że właściciel dobrej klasy projektora raczej nie będzie wracał do oglądania filmów na TV... oprócz wspomnianego wielkiego ekranu (nie ma wrażenia oglądania czegoś w "okienku") to wrażenie głębi. I nie ma to nic wspólnego z obrazem 3D jaki nam teraz będą często, gęsto serwować (sztuczny efekt) - to naturalne postrzeganie tego co widzimy, jakbyśmy spoglądali przez okno na otaczający świat, a nie na faktycznie dwuwymiarową powierzchnię ekranu. Po takim doświadczeniu patrzy się na telewizory "trochę" inaczej. Do tego dochodzi czerń (tylko Pionek mógł konkurować z topowymi projektorami JVC), naturalne kolory (technologia ciekłokrystaliczna nigdy w tym aspekcie nie dogoni projekcji) itp.
W przypadku HD20 (bo rozumiem, że także o to pytasz) trzeba by kupić naprawdę dobrej klasy, duży telewizor - parametry jakościowe obrazu są w przypadku Optomy bardzo dobre. Czerń słaba w zestawieniu do innych projektorów, w przypadku LCD (w mniejszym zakresie PDP) trudno o podobną jakość w takim przedziale cenowym. Takich LCD po prostu nie ma. Właśnie dlatego przyznałem wyróżnienie w tej kategorii - otrzymujemy bardzo dużo, za bardzo mało ($). A obraz? Cóż, Vivitek czy Epson mają w ofercie projektory kosztujące podobnie, z tego co napisano na ich temat jeszcze lepsze od zrecenzowanej Optomy. Jak się uda, zweryfikuję czy i o ile lepsze...

ojoj

10.02.2010 19:21

Wątków: 138 | Odpowiedzi: 22657

ein

Serdeczne dzieki za tak wyczerpujaca odpowiedz

10.02.2010 23:42

Wątków: 145 | Odpowiedzi: 2463

słaba czerń na białym ekranie

myślenie szkodzi nieprzyzwyczajonym

11.02.2010 04:29

Wątków: 10 | Odpowiedzi: 6445

...

Dzieki ein za dodatkową wypowiedz, warto by bylo ją jakos wstawic jako jakis "ad" do recenzji, no a odnosnie tego viviteca to z mila checia bym zobaczyl recenzje w Twoim wydaniu bo pamietam ze news odnosnie niego i jego parametry techniczne w kazdej rubryce niszczyly hd20

Nic dodać, nic ująć... jestem boski! :-)

11.02.2010 15:46

Wątków: 0 | Odpowiedzi: 2

Projektor vs TV

Witam,

dorzucę kilka zdań nt. wyboru pomiędzy projektorem a TV. Od ponad 1,5 roku oglądam filmy na projektorze (Benq W500 720p, ekran 92 cale) więc opinię mam już wyrobioną.

1. Wrażenia wizualne: projektor wygrywa bezkonkurencyjnie. Rozmiar ma znaczenie. (oglądam z ok.3m)
2. Nie ma powrotu do oglądania filmów na normalnym TV (tak do 37"). Po prostu od początku dobija nas wrażenie rozczarowania patrząc na tak niewielki obraz.
3. Wygoda i komfort obsługi: zdecydowanie wygrywa TV!!!. Projektor trzeba właczyć, musi się rozkręcić, nie można go włączać i wyłączać jak się chce bo szkodzi to lampie. Ekran trzeba rozsunąć i potem zwinąć. No a teraz najważniejsze:
3a) ZACIEMNIENIE POMIESZCZENIA - to jest kluczowe jeśli chce się oglądać filmy przy pomocy projektora "typu home theater". Rolety zaciemniające - gumowane.
Projektory używane w firmach tzw. biznesowe świecą piekielnie jasno ale kosztem dużego szumu, podczas prezentacji w biurze to nie przeszkadza, ale w domu podczas filmu już tak. Dlatego nie trzeba im bardzo ciemnych pomieszczeń.
Projektory dedykowane do kina muszą mieć idealne warunki. Inaczej przy oglądaniu przy świetle dziennym jakość obrazu spada drastycznie. Dlatego trzeba rozważyć warunki lokalowe, rolety blackout itp. Oglądanie meczu z kolegami w całkowitym zaciemnieniu psuje trochę zabawę. Do tego pomieszczenie gdzie się ogląda jest wyłączone z użytku dla innych niezainteresowanych (np. żona i słynny WAF - Wife Acceptance Factor, bo gazety czy ksążki już w pokoju nie poczyta)
Podsumowując punkt 3: projektor wymaga o wiele więcej czynności (kilka minut: włączyć, poczekać az się rozgrzeje, w międzyczasie ekran, rolety, zgasić światło i już można oglądać) niż telewizor (max 15 sekund).
DLATEGO ZANIM ZAKUPISZ PROJEKTOR PRZEMYŚL 3 RAZY CO CHCESZ NA NIM OGLĄDAĆ. Jeśli program telewizyjny - bierz tv, jeśli jesteś fanem filmów kupuj ekran - dłuższy czas rozkładania to pikuś przy wrażeniach których będziesz doznawał podczas oglądania filmów.

Pozdrawiam,
Chybił

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

11.02.2010 16:07

Wątków: 146 | Odpowiedzi: 11727

chybil

ja juz wiele razy pisalem ze projektor jest niewygodny, ale nikt mnie tu nie slucha Idealem jest posiadac jedno i drugie... Wydaje mi sie ze tania plazma do tv+ prjektor do filmow/gier to idealne wyjscie budzetowe

"w oczy szczypie coś w tym typie"

11.02.2010 17:13

Wątków: 138 | Odpowiedzi: 22657

Hmm

I tak 99% Fraza deklaruje, ze telewizji nie oglada, wiec fakt dodatkowego czasu potrzebnego na wlaczanie i wylaczanie projektora nie powinien byc zadnym problemem

12.02.2010 12:37

Wątków: 87 | Odpowiedzi: 19486

hm

jak ktoś ma możliwość wygospodarowania w domu osobnego pomieszczania na domowe kino to jest to najlepsze wyjście, zaciemnienie, nagłośnienie, dobry projektor i cały pokój zaprojektowany do tego celu to już jest bajka
ale niestety mało kto ma zbędny pokój w domu

Notebook: Samsung X22, Tablety: iPad oraz iPad 2, Konsole: XBOX 360 oraz PlayStation 3, TV: Samsung 55ES8000 oraz Panasonic 50V10, Smartphone: HTC Desire

13.02.2010 19:30

Wątków: 145 | Odpowiedzi: 2463

można sobie zaadaptować umiejetnie pokój

niekoniecznie dedykowany do kina... ancymon napisał "projektor jest niewygodny", ale gdy sie już go posiada - warunek:) trzeba mieć - to się nie wraca do oglądania na ekranie lcd, zaręczam to zupełnie inne spojrzenie...

myślenie szkodzi nieprzyzwyczajonym

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

15.02.2010 12:19

Wątków: 146 | Odpowiedzi: 11727

Ikawala

mialem przez poltora roku projektor w pokoju, codziennie ze wspollokatorkami ogladalem filmy po pracy, wiem co mowie... Owszem - zabawa przednia, ale niewygodna okropnie. Co do powrotu do LCD, to przemilcze bo ogladam czasem filmy na lapku (13") i jakos zyje

btw. to co napisales, to tylko twoj punkt widzenia... Na mnie np. duuuuzy ekran nie dziala tak kuszaco jak wysoka jakosc... Np. nie przepadam za filmami w kinie, wole zdecydowanie 42-50", wygodny fotel, browarek Jestem zdecydowanym zwolennikiem kina domowego i to bardziej w wydaniu duzocalowego ekranu niz projektora

"w oczy szczypie coś w tym typie"

15.02.2010 14:27

Wątków: 0 | Odpowiedzi: 2

JAkość a duży ekran

"btw. to co napisales, to tylko twoj punkt widzenia... Na mnie np. duuuuzy ekran nie dziala tak kuszaco jak wysoka jakosc... Np. nie przepadam za filmami w kinie, wole zdecydowanie 42-50", wygodny fotel, browarek"

Duży ekran wcale nie oznacza niskiej jakości. Byłem niedawno w kinie i wyszedłem rozczarowany obrazem, w domu na 92" w rozdziałce 720p z 3 metrów jakość jest o niebo lepsza. Trzeba co prawda ściągać od 4 do 8 gb na 1 film ale w sumie nie jest to wielki problem.
Co do fotela i browarka to pełna zgoda. Dodałbym jeszcze magiczny klawisz "pauzy" ( w kontekście browarka), którego nie ma w żadnym kinie.

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

15.02.2010 15:04

Wątków: 146 | Odpowiedzi: 11727

a czy ja napisalem

ze duzy ekran oznacza niska jakosc? Dwa tygodnie temu bylem na Avatarze wyswietlanym na dwoch najlepszych w PL projektorach i tam rzeczywiscie na jakosc nie mozna bylo narzekac, ale... Z dwojga czynnikow tj. jakosc/wielkosc ekranu - stawiam na jakosc. No i ta pauza wlasnie...

"w oczy szczypie coś w tym typie"

Aby dodać odpowiedź zaloguj się.