GIGABYTE X58A-UD7 - PŁYTA SPOD ZNAKU 3

Marcin Wilczak, 2010-01-20 00:00 |

GIGABYTE X58A-UD7 - PŁYTA SPOD ZNAKU 3.

Producenci płyt głównych prześcigają się w oferowaniu unikalnych funkcji w swoich produktach, które mogły by przyciągnąć klientów. W czasach, gdy wydajność płyt jest praktycznie identyczna a funkcjonalność nawet tych najtańszych w większości wypadków wystarczająca trudno o produkt, który przyciągał by większą uwagę sporej rzeszy klientów. Ostatnimi czasy jednak pojawiła się doskonała okazja do tego by wyróżnić się z tłumu a to za sprawą nowych rewizji popularnych interfejsów. Mowa tu o USB3.0 i SATA 3 (6Gbps), które zawitały na rynku, jednak ze strony producentów chipsetów (AMD, NVIDII i Intela) jak na razie żaden nie pokwapił się by zaprezentować układ obsługujący oba standardy natywnie. To właśnie pole do popisu dla producentów płyt głównych, którzy szybko podłapali okazję i zaprezentowali produkty z dedykowanymi kontrolerami dla obu interfejsów. Niewątpliwie najmocniej na tym polu wyróżnia się Gigabyte, który w swojej ofercie posiada już szeroką gamę płyt głównych zgodnych z "333" Gigabyte'a - wyposażonych w USB3.0, SATA 3 (6Gbps) i trzykrotnie większą wydajność prądową złącz USB. Sam producent nie ukrywa, że to właśnie te produkty są dla niego aktualnie najważniejsze, dowodem tego jest chociażby fakt, że pod koniec zeszłego roku zorganizował on w Rzymie seminarium dla przedstawicieli mediów - seminarium, którego tematem przewodnim była właśnie technologia "333". Do udziału w seminarium została zaproszona również redakcja FrazPC i w niniejszej publikacji chciałby przybliżyć Wam możliwości "333" Gigabyte'a bazując nie tylko na informacjach teoretycznych przekazanych podczas seminarium ale również na testach praktycznych - w naszej redakcji zawitała bowiem płyta X58A-UD7 oraz dysk zewnętrzny firmy Buffalo wyposażony w USB3.0. Zapraszam do lektury!

333 - SZYBCIEJ, WIĘCEJ, LEPIEJ

 
 

Pod marketingową nazwą "333" skrywają się trzy cechy najnowszych płyt Gigabyte'a, które łączy właśnie cyfra 3. Najnowsze płyty rozpoznać można po dopisku A w nazwie, tuż za oznaczeniem chipsetu (np. P55A, 790FXTA, X58A). Na rynku już obecne są płyty tego producenta dla każdej znaczącej podstawki - LGA1156, LGA1366 i AM3. Wszystkie te płyty to konstrukcje wyposażone w USB3.0, SATA 3 (6Gbps) i trzykrotnie większą wydajność prądową złącz USB. Wśród tych cech Gigabyte wydaje się kłaść największy nacisk na nowy standard uniwersalnej magistrali szeregowej - wykorzystywanego przez każdego z nas codziennie USB.

 
 

Czym wyróżnia się nowy standard? Główną i zarazem najistotniejszą zmianą jest zwiększona przepustowość względem USB2.0 (zwanego również Hi-Speed). Aktualnie USB2.0 oferuje teoretyczną przepustowość na poziomie 480Mb/s (60MB/s), przy czym w praktyce wartość ta jest niższa i oscyluje w granicach 35~40MB/s. USB3.0 oferuje przepustowość równą 5Gbps (640MB/s) a więc dziesięciokrotnie większą - różnica w praktyce wręcz kolosalna.

Zwiększona przepustowość to jedna z licznych zmian - nowy standard niesie wiele pomniejszych nowości. I tak USB3.0 umożliwia bezpośrednie połączenie pomiędzy hostem a konkretnym podpiętym urządzeniem a sposób komunikacji został dodatkowo usprawniony poprzez wprowadzenie trybu pracy "dual simplex". W przypadku USB2.0 mieliśmy do czynienia z pracą w trybie "half-duplex" (pół-dupleks), w którym to komunikacja pomiędzy hostem a urządzeniem następuje naprzemiennie - w danej chwili komunikacja może być przeprowadzana tylko w jednym kierunku. Taka komunikacja odbijała się negatywnie na transferach. W USB3.0 wprowadzono komunikację "dual simplex", która umożliwia na jednoczesną transmisję danych w dwóch kierunkach (dwie linie wykorzystywane do komunikacji w tym samym czasie, każda z linii odpowiada za transfer jednostronny). Takie rozwiązanie ma zapewnić większą efektywność wykorzystania dostępnej przepustowości i sprawniejszą wymianę danych pomiędzy hostem a podpiętym urządzeniem.


Platforma, na której prezentowane różnicę w wydajności pomiędzy USB2.0 a USB3.0.

Obsługę USB3.0 płyty Gigabyte'a zawdzięczają kontrolerowi "Super Speed USB 3.0" firmy NEC. Układ odpowiada za obsługę dwóch dodatkowych portów umieszczonych na panelu tylnym płyt - porty te wyróżnione są kolorem niebieskim.

Drugim nowym interfejsem jest SATA 3 (6Gbps). W porównaniu do poprzedniej edycji tego standardu również wzrosła przepustowość, tu jednak nie tylko wzrost nie jest tak spektakularny jak przy USB3.0 (względem SATA 2 przepustowość wzrosła dwukrotnie) ale jednocześnie zysk nie będzie tak odczuwalny jak w przypadku nowej wersji uniwersalnej magistrali szeregowej. W przypadku USB bowiem to kontroler dla wielu urządzeń był ograniczeniem, wystarczy wymienić chociażby zewnętrze dyski twarde. W przypadku SATA 2 przepustowość stanowi zaś ograniczenie tylko w przypadku macierzy RAID - i to nie wszystkich. Teoretyczna przepustowość 3Mbps jest bowiem w zupełności wystarczająca dla macierzy RAID 0 bazujących na dwóch tradycyjnych dyskach - ograniczenia widoczne są dopiero przy macierzy wykorzystującej dwa bardzo szybkie dyski SSD lub też co najmniej trzy szybkie dyski tradycyjne (przy czym w przypadku płyt Gigabyte'a w grę wchodzi tylko ta pierwsza opcja, gdyż płyty udostępniają jedynie dwa porty SATA 3). To rozwiązania niszowe, z których korzysta niewielka liczba użytkowników domowych stąd też nie dziwi postawa firmy Gigabyte, która kładzie większy nacisk na obecność na swoich najnowszych płytach USB3.0 a nie SATA 3.

Za obsługę SATA 3 odpowiada dedykowany kontroler 88SE9128 firmy Marvell - podobnie jak w przypadku USB3.0 i tu znajdziemy jedynie dwa złącza zgodne z nowym interfejsem. Kontroler udostępnia ponadto obsługę ATA a do komunikacji wykorzystuje magistralę PCI-Express drugiej generacji. Marvell 88SE9128 ponadto udostępnia obsługę macierzy RAID poziomu 0 i 1 dla złącz SATA 3.

 

Ostatnią z cech wyróżnionych przez Gigabyte'a jest trzykrotnie większa wydajność prądowa złącz USB. Według standardu dla USB2.0 i USB3.0 każdy port powinien dostarczać prąd o napięciu 5V i natężeniu co najmniej 0,5A dla USB2.0 i 0,9A dla USB3.0. Gigabyte poszedł o krok dalej i na swoich płytach z serii "333" zwiększył maksymalne natężenie prądu na portach USB trzykrotnie względem specyfikacji - odpowiednio do wartości 1,5A i 2,7A. W praktyce oznacza to tyle, że porty są w stanie dostarczyć urządzeniom większe ilości prądu. I tak przy niektórych zewnętrznych dyskach twardych 2,5" zamiast posiłkować się dodatkowym zasilaniem z USB czy też kablem z dwoma końcówkami USB wystarczy podpiąć pojedynczy kabel do portu o większej wydajności prądowej.

ROZMOWA Z JACKSONEM HSU

Korzystając z okazji (i chwili wolnego czasu w przerwie pomiędzy prezentacjami) postanowiłem porozmawiać z Panem Jacksonem Hsu - obecnym na seminarium kierownikiem produktu firmy Gigabyte odpowiedzialnym za płyty główne. Zgodził się on poświęcić mi kilka chwil i odpowiedzieć na parę pytań związanych z płytami Gigabyte'a.


Jackson Hsu - Product Manager Gigabyte.

    FrazPC: Technologia "333" zawitała w szerokiej gamie Waszych płyt głównych - na rynku obecne są płyty Gigabyte'a z "333" dla LGA1156 oraz AM3, w niedługim czasie zamierzacie również wprowadzić model X58A-UD7 LGA1366 - czy to wszystkie płyty jakie macie w najbliższych planach?

    J. Hsu: Oczywiście, że nie - my zawsze mamy w planach nowe produkty. Gama płyt z dopiskiem A będzie stopniowo powiększana, w najbliższym czasie planujemy uzupełnienie oferty płyt pod LGA1366 o tańsze konstrukcje z "333", nie zabraknie również płyt wykorzystujących nowe układy Intela dedykowane procesorom Clarkdale.

    FrazPC: Skoro już jesteśmy w temacie płyt dla procesorów Intela - porozmawiajmy o socketach LGA1156 Foxconna, o których zrobiło się ostatnio głośno a na Waszych płytach takie właśnie sockety są stosowane. Jakie jest stanowisko Gigabyte'a w tej sprawie?

    J. Hsu: Wiedziałem, że to pytanie padnie. Problem jest nam znany i od pewnego czasu wraz z Foxconnem badamy go - niestety do dziś nie udało nam się powielić problemu w naszych laboratoriach przez co nie możemy dokładnie określić czego jest to wina tak naprawdę. Tak więc problem nie jest nam obcy, dopóki jednak nie stwierdzimy gdzie dokładnie leży wina trudno nam zająć jakiekolwiek stanowisko. Foxconn dąży do tego samego - jeśli to bowiem faktycznie wada konstrukcyjna to najmniejszym problemem jest wyeliminowanie jej na etapie produkcji, wada ta jednak musi być dokładnie określona.

    FrazPC: Na niektórych płytach widać jednak, że zastosowaliście podstawkę firmy LOTES - czy to nie zmiana wymuszona taką sytuacją?

    J. Hsu: Na żadnej z płyt pod LGA1156 nie stosujemy podstawek firmy LOTES - owszem, na niektórych zauważyć można charakterystyczną dla tej firmy czarną metalową ramkę podstawki, to jednak tylko ramka. Reszta podstawki to produkt Foxconna a samą ramką Lotesa zainteresowaliśmy sie już dawno i nie ze względu na problemy a tylko i wyłącznie ze względu na jej wygląd - przyznasz chyba, że czarna ramka wygląda lepiej.

    FrazPC: Pozostańmy w temacie samej konstrukcji płyt Gigabyte'a - pomimo nieraz bardzo pokaźnych i ciężkich radiatorów montowanych na Waszych płytach są one przeważnie montowane na plastikowych kołkach dociskowych. Konkurencja już nawet w tanich modelach decyduje się na mocowanie przy wykorzystaniu śrubek, które zapewnia lepszy docisk radiatora do układu. Czy Gigabyte zdecyduje się również na taki krok?

    J. Hsu: To kwestia, która pozostaje otwarta - do przejścia na ten typ montażu już się przymierzaliśmy. Niestety samo rozwiązanie ma również wady, zapewnia ono bowiem lepszy docisk ale jednocześnie sztywne połączenie zwiększa ryzyko uszkodzenia ścieżek PCB chociażby podczas transportu czy montażu płyty. Po zbadaniu sprawy stwierdziliśmy, że docisk oferowany przez plastikowe kołki jest na tyle dobry, że różnice w temperaturach nie są tak znaczące. Przeważyła więc wspomniana wada montażu przy wykorzystaniu śrub dlatego też, rozwiązania tego na chwilę obecną nie zamierzamy stosować tam gdzie nie jest to konieczne.

    FrazPC: A co w takim razie ze zworkami odpowiedzialnymi za CLEAR CMOS w tańszych modelach płyt z Waszej oferty. Rozwiązanie w postaci dwóch pinów, które należy czymś zewrzeć nie dość, że nie należy do najwygodniejszych to ponadto często jest ono umiejscowione tak, że dostęp jest utrudniony lub też wręcz niemożliwy. Czemu nie przycisk lub chociażby tradycyjne rozwiązanie z wykorzystaniem trzech pinów i jednej zworki? Koszt chyba nie jest znacząco większy.

    J. Hsu: To uwaga, którą pozostaje mi odnotować i przekazać odpowiednim osobom w firmie - faktycznie bowiem rozwiązanie można by zastąpić czymś wygodniejszym.

    FrazPC: To do listy życzeń proszę o dopisanie złącz SATA umieszczonych równolegle do PCB płyty w każdym modelu - nie tylko w tych droższych.

    J. Hsu: Dopisujemy w takim razie.

    FrazPC: Dziękuję za rozmowę i poświęcony czas, bo już chyba na nas pora.

GIGABYTE X58A-UD7
CENA DETALICZNA: 1150~1200PLN

Płytą, której test uzupełnia treść niniejszej publikacji jest najnowszy twór Gigabyte'a dedykowany podstawce LGA1366 - model X58A-UD7. Płyta ta to następca modelu X58-EXTREME, najdroższej i najlepiej wyposażonej płyty w ofercie tego producenta. Cena X58A-UD7 do niskich również nie należy, wręcz przeciwnie - została ona bowiem wyceniona na 1150~1200PLN i jest objęta standardowym dla Gigabyte'a trzyletnim okresem gwarancji producenta.

 
 
 

Płyta pakowana jest w duże pudło w formie walizki, które jest wręcz przepełnione informacjami na temat samej płyty. Oczywiście nie mogło tu zabraknąć informacji o obecności "333". Wewnątrz opakowania oprócz samej płyty i dodatkowego radiatora Hybrid Silent-Pipe 2 znajdziemy komplet obcojęzycznych ulotek i instrukcji, nośnik z sterownikami i oprogramowaniem, zaślepkę panelu tylnego, mostek SLI, komplet czterech kabli SATA i taśmy ATA oraz dwie naklejki - z logo Gigabyte oraz Dolby Home Theater.

 
 
 

Wspomniany "Hybrid Silent-Pipe 2" to dodatkowy radiator, który możemy zamontować na płycie. Pokaźne chłodzenie wykonane z aluminium (żeberka radiatora) i miedzi (rurki cieplne) przykręcane jest do radiatora umieszczonego na układzie X58. Tak zamontowany radiator przypomina dodatkową kartę rozszerzeń a jego spora powierzchnia ma pomóc w utrzymaniu niskich temperatur pracy chłodzonych elementów - niestety takie rozwiązanie pociąga za sobą pewne wyrzeczenia, pierwszym z nich jest fakt, że zamontowany radiator przysłania złącza PCI-E x1.

 
 
 
 

Samo chłodzenie płyty X58A-UD7 już bez dodatkowego radiatora prezentuje się okazale. Całość tworzą cztery aluminiowe radiatory połączone za pomocą miedzianych i poniklowanych na czarno rurek cieplnych. Jeden duży i płaski radiator odpowiedzialny jest za chłodzenie układu ICH10R, jeden umieszczono na mostku północnym X58 a dwa pozostałe odpowiadają za chłodzenie najgorętszych elementów 24-stopniowej sekcji zasilania procesora. Warto tu zaznaczyć, że radiator umieszczony na układzie X58 nie dość, że umożliwia przykręcenie wspomnianego wcześniej radiatora "Hybrid Silent-Pipe 2", to ponadto wyposażony został w dwie złączki dla chłodzenia wodnego i pełnić może rolę bloku wodnego (niestety woda nie odprowadza ciepła bezpośrednio z podstawy radiatora a jedynie z jego górnej części). Radiator mostka północnego jako jedyny został ponadto przytwierdzony do płyty za pomocą dwóch śrubek (zgodnie z tym co deklaruje Gigabyte połączenie to jednak nie jest do końca sztywne - śrubki bowiem, podobnie jak plastikowe bolce, wyposażone zostały w sprężyny dociskowe). Pozostałe radiatory przymocowane są z wykorzystaniem plastikowych bolców.

 

Bazująca na niebieskim PCB płyta X58A-UD7 wykonana jest w wymiarze ATX. Rozmieszczenie poszczególnych elementów na powierzchni płytki drukowanej nie wzbudza większych zastrzeżeń - standardowo dla Gigabyte'a (jak zwykle niezbyt fortunnie) umieszczono złącza FDD i ATA, tuż przy dolnej krawędzi płyty.

 

Płyta wyposażona jest w sześć gniazd pamięci DDR3, które obsługiwane są przez zintegrowany w procesorach Core i7 dla LGA1366 trzykanałowy kontroler pamięci. Tuż obok gniazd pamięci znajdziemy główne złącze zasilania (ATX 24PIN) oraz dwa przyciski - POWER i RESET.

 

Poniżej, w okolicach pokaźnego płaskiego radiatora z napisem "Ultra Durable 3", znajdziemy zestaw aż 10 złącz SATA. Sześć z nich wyróżnionych kolorem niebieskim to złącza obsługiwane przez układ ICH10R, złącza w kolorze białym obsługiwane są parami przez dedykowane kontrolery - dwa z nich to złącza SATA 2 (3Gbps) kontrolera JMicron JMB362, dwa kolejne to złącza w standardzie SATA 3 (6Gbps) obsługiwane przez kontroler 88SE9128 firmy Marvell. Wszystkie porty umieszczono przy krawędzi płyty, równolegle do jej powierzchni - to zaleta, bowiem długie karty graficzne nie blokują dostępu do żadnego z portów.

 

Za obsługę kart rozszerzeń odpowiadają dwa porty PCI-Express x1, cztery PCI-Express x16 i jeden PCI. Dwa z czterech portów PCI-E x16 są zdolne do pracy z pełną prędkością złącza, kolejne dwa mogą pracować w trybie x8. Dopuszczalne są więc konfiguracje x16/x16 lub x8/x8/x8/x8. Niestety nawet w przypadku wykorzystania dwóch kart graficznych porty im dedykowane oddzielone są jedynie pojedynczą przerwą - górna karta wraz z chłodzeniem w takim wypadku może zajmować góra dwa miejsca a jej chłodzenie w trybie CrossFireX czy SLI będzie utrudnione (ograniczony drugą kartą dostęp). To minus w konstrukcji płyty i to po części wynikający z zastosowania dodatkowego radiatora "Hybrid Silent-Pipe 2", przesunięcie górnego złącza PCI-E x16 o jedną pozycję w górę przy takim chłodzeniu jest po prostu niemożliwe w realizacji.

 

Sekcja zasilania procesora na płycie X58A-UD7 składa się aż z 24-stopni i zajmuje znaczną część PCB w okolicach podstawki LGA1366. Najgorętsze elementy są chłodzone dodatkowo dwoma aluminiowymi radiatorami umieszczonymi na nich i połączonymi ze sobą za pomocą miedzianych rurek cieplnych. Oczywiście standardowo już Gigabyte zastosował tylko kondensatory typu solid (japońskie jak sam producent podkreśla) oraz ekranowane cewki z rdzeniami ferrytowymi.

 

Na panelu tylnym płyty X58A-UD7 znajdziemy dwa porty PS/2, przycisk CLEAR CMOS, dwa złącza FireWire (4PIN i 6PIN), dwa gniazda RJ45 zintegrowanych gigabitowych kart sieciowych oraz komplet wyjść/wejść audio wraz z wyjściami cyfrowymi - optycznym i elektrycznym (płyta oferuje obsługę Dolby Home Theater wraz z Dolby Pro Logic IIx). Całości dopełnia zestaw ośmiu portów USB - dwa z nich to porty łączące w sobie funkcje złącza USB i eSATA, dwa kolejne wyróżnione kolorem niebieskim zaś to porty USB 3.0 obsługiwane przez kontroler firmy NEC.

GIGABYTE X58A-UD7 - BIOS

Już niskobudżetowe płyty Gigabyte'a często oferują bardzo rozbudowany BIOS, po X58A-UD7 spodziewać się można BIOS przepełnionego wręcz opcjami i tak też faktycznie jest. Ilość dostępnych ustawień i ich zakresy (w przypadku ustawień magistrali i napięć) wygląda imponująco, co z pewnością ucieszy miłośników podkręcania powyżej granic rozsądku i możliwości standardowego chłodzenia. Wystarczy spojrzeć na poniższe zdjęcia prezentujące poszczególne ekrany BIOS oraz zestawienie zakresów najważniejszych ustawień:

 
 
 
 
 
 
 
 

ZAKRESY NAJWAŻNIEJSZYCH USTAWIEŃ:

    QPI CLOCK RATIO: SLOW MODE / x36 / x44 / x48
    UNCORE CLOCK RATIO: od x12 do x48 z krokiem co 1

    BCLK FREQUENCY: 100~600MHz (co 1MHz)
    PCI-E FREQUENCY: 90~150MHz (co 1MHz)

    CPU CLOCK DRIVE: 700mV / 800mV / 900mV / 1000mV
    PCI EXPRESS CLOCK DRIVE: 700mV / 800mV / 900mV / 1000mV

    CPU CLOCK SKEW: od 0 do 750ps z krokiem co 50ps
    IOH CLOCK SKEW: od 0 do 750ps z krokiem co 50ps

    MNOŻNIK PAMIĘCI: 6x / 8x / 10x / 12x / 14x / 16x / 18x

    LOAD-LINE CALIBRATION: STANDARD / LEVEL 1 / LEVEL 2

    CPU VCORE: 0,50000~1,9000V
    DYNAMIC VCORE (DVID): od -0,2000V do +0,59375V

    QPI/VTT VOLTAGE: 1,075~2,015V (co 0,02V)
    CPU PLL VOLTAGE: 1,300~2,520V
    PCI-E VOLTAGE: 1,000~2,140V
    QPI PLL VOLTAGE: 0,800~1,600V

    IOH CORE: 1,000~2,000V
    ICH I/O: 1,050~2,300V
    ICH CORE: 0,920~2,380V

    DRAM VOLTAGE: 1,300~2,600V
    DRAM TERMINATION: 0,450~1,155V (przy VDRAM 1,5V)
    DATA VREF.: 0,640~0,900V (dla każdego kanału pamięci, przy VDRAM 1,5V)
    ADDRESS VREF.: 0,640~0,900V (dla każdego kanału pamięci, przy VDRAM 1,5V)

W BIOS nie zabrakło niczego a wręcz przeciwnie, z wielu dostępnych ustawień nawet przy OC nie skorzystamy (OC do użytku 24/7).

PLATFORMA TESTOWA:


Wszystkie testy zostały przeprowadzone na następującej konfiguracji:

Sprzęt testowy  - Platforma testowa

Procesor

Intel Core i7 920
(Turbo OFF)

Płyta główna


Gigabyte X58A-UD7
MSI X58 PRO-E

Karta graficzna

BFG GTX 260 MaxCore OCX

Pamięć


3x 2048MB DDR3
(1333MHz, CL7-7-7-20 1T)

Zasilacz


Antec Signature 850W

Obudowa


Silverstone Fortress FT01B

System Operacyjny


Windows Vista SP1 (x86)

Osiągi płyty Gigabyte'a zestawione zostały z osiągami płyty MSI X58 PRO-E, której cena pozycjonuje ją na zgoła odmiennym segmencie. Takie zestawienie nie jest bezcelowe o czym przekonać można się analizując poniższe wykresy.

TESTY WYDAJNOŚCI

Różnica w cenie obu płyt jest duża, bardzo duża wręcz - jako, że obie płyty wykorzystują jednak ten sam chipset ich wydajność prezentuje praktycznie ten sam poziom. To należy mieć zawsze na uwadze, bowiem w czasach gdy wydajność jak i podkręcanie w dużej mierze zależą głównie od samego CPU wyższa cena płyt bazujących na tym samym układzie logiki wynika nie tyle z ich możliwości co z wyposażenia i funkcjonalności.

PODKRĘCANIE, NAPIĘCIA I TEMPERATURY

Po płycie wycenionej tak wysoko jak X58A-UD7 i wyposażonej w tak bogaty BIOS wymagać wręcz należy bardzo dobrych możliwości OC. I tu konstrukcja Gigabyte'a nie zawodzi.

Wszystkie opcje w BIOS opisane są czytelnie i działają jak należy, co regułą niestety nie jest. Egzemplarz procesora Core i7 920 (D0) wypożyczonego przez firmę Intel należy do procesorów raczej kapryśnych, na taką opinię składa się chociażby fakt że niechętnie podkręca się on przy standardowym mnożniku x20 - przy taktowaniu 4GHz (20x200MHz) każdorazowo procesor oblewa testy stabilności w programie HyperPI. Problem znika gdy skorzystamy z mnożnika x19 lub x21 (dzięki funkcji Turbo wyższy mnożnik również można ustawić). Szczególnie korzystna jest druga opcja - wyższy mnożnik przy podkręcaniu jest zawsze mile widziany, niestety nie na każdej płycie ustawienie mnożnika dostępnego dzięki Turbo działa należycie.



Stabilne 4200MHz na Core i7 920 i Gigabyte X58A-UD7.

W przypadku prezentowanej płyty Gigabyte'a nie stanowi to jednak najmniejszego problemu - zarówno z włączonymi opcjami oszczędzania energii jak i z wyłączonymi komputer działa w takim trybie należycie. Dzięki temu wykorzystywany podczas testów egzemplarz procesora Core i7 920 na X58A-UD7 bez najmniejszych problemów udało się stabilnie podkręcić do poziomu 4,2GHz (przy rozsądnym napięciu zasilającym procesor i z wykorzystaniem chłodzenia powietrzem w postaci Noctuy NH-D14).


Przy zachowaniu niskich napięć stabilne uzyskane taktowanie BCLK na płycie X58A-UD7 to 211MHz - wynik również niczego sobie, który śmiało mogę odnotować na plus płyty Gigabyte'a.

Cieszy ponadto fakt, że funkcja niwelowania Vdroopa działa na płycie X58A-UD7 należycie. Pod opcją "Load-Line Calibration" znajdują się trzy tryby pracy - "Standard" (brak jakiejkolwiek kompensacji Vdroop), "Level 1" (napięcie procesora jest delikatnie korygowane) i "Level 2" (napięcie jest znacząco korygowane). Każdy z tych trybów działa tak jak to z opisu wynika co zaobserwować można na powyższym wykresie, który prezentuje napięcie procesora i7 920 przy różnych ustawieniach funkcji "Load-Line Calibration" i napięciu procesora ustawionym w BIOS na 1,35V.

Co więcej płyta Gigabyte'a udostępnia dwie metody ustawiania napięcia CPU - pierwsza z nich jest standardowa i polega na wybraniu konkretnej wartości napięcia z zakresu 0,5000~1,9000V. Druga z metod to opcja "Dynamic VCORE (DVID)", która uaktywnia się gdy napięcie w pozycji "CPU VCORE" ustawimy na wartość "Normal". W trybie tym sprecyzować możemy o jaką wartość różnić ma się standardowe napięcie procesora (o ile ma być większe lub mniejsze). Tryb ten okazuje się użyteczny gdy zechcemy podkręcić procesor i jednocześnie nie chcemy rezygnować z zalet EIST (niski pobór prądu w spoczynku dzięki obniżeniu taktowania i napięcia zasilającego procesor).

Ponadto płytę X58A-UD7 pochwalić można za efektywne chłodzenie, które spisuje się naprawdę dobrze nawet po OC. Przy tym podkreślić tu muszę, że pochwały należą się standardowemu zestawowi radiatorów - dodatkowy dołączony do kompletu radiator bowiem nie wnosi znaczących korzyści (spadek temperatur po jego zastosowaniu okazał się niewielki) a nie można zapominać, że blokuje on dwa złącza PCI-E x1.

Tu dodatkowo chciałbym wyjątkowo zwrócić uwagę na czas rozruchu płyty Gigabyte'a. Model X58A-UD7 pod tym względem może bowiem irytować użytkowników, w szczególności po OC z włączonymi dedykowanymi kontrolerami USB3.0 i SATA. W takiej sytuacji czas rozruchu płyty potrafi się dłużyć niemiłosiernie - zmierzony czas od momentu włączenia komputera do zakończenia procedury POST wyniósł nawet aż 86 sekund (czasem było to 50 sekund, czasem wspomniane niemal 90 sekund). Wyłączenie dodatkowych kontrolerów z poziomu BIOS zdecydowanie skraca czas rozruchu, nadal jednak jest on względnie długi - w porównania do płyty MSI X58 Pro-E rozruch po OC trwał prawie dwukrotnie dłużej.

DYSK BUFFALO 1TB USB 3.0

Wraz z płytą do naszej redakcji dotarł dysk zewnętrzny firmy Buffalo o pojemności 1TB. Jest to jeden z pierwszych dysków zewnętrznych na rynku wyposażony w interfejs USB 3.0.

 
 

Dysk jest niedostępny na naszym rynku a egzemplarz, który zawitał w naszej redakcji do Polski trafił prosto z Taiwanu. Stąd też na opakowaniu nie uświadczymy zbyt wielu informacji w języku dla szerszego grona zrozumiałym. Wewnątrz pudełka znajdował się dysk, kabel USB 3.0 oraz zewnętrzny zasilacz.

 
 

Samo urządzenie to dysk 3,5" zamknięty w obudowie wykonanej z czarnego błyszczącego plastiku. Dysk przeznaczony jest do ustawienia w pozycji pionowej. Z tyłu dysku znajdziemy złącze USB 3.0 (nieco odmienne aniżeli w przypadku urządzeń z USB2.0) i gniazdo dodatkowego zasilania.

 

Od aktualnego trybu pracy dysku (USB2.0, USB3.0) zależny jest kolor diody kontrolnej umieszczonej na obudowie dysku. Po podpięciu pod złącze USB2.0 dioda świeci na zielono, po podpięciu pod USB3.0 jej kolor zmienia się na niebieski. Zresztą kolor ten (niebieski) wydaje się z USB3.0 ściśle powiązany - porty USB3.0 na najnowszych płytach wyróżniają sie tym właśnie kolorem, w takim samym kolorze utrzymane jest złącze USB w jakie wyposażony został prezentowany dysk, niebieskie są również obie końcówki kabla USB3.0 do dysku dołączonego. Czyżby znak rozpoznawczy nowego standardu?

TESTY WYDAJNOŚCI - USB 2.0 I USB 3.0

Dysk Buffalo wykorzystany został do zweryfikowania różnic w wydajności pomiędzy dwoma wersjami interfejsu USB 2.0. Wszystkie poniższe testy przeprowadzone były przy wykorzystaniu płyty X58A-UD7 Gigabyte'a a dysk podpinany był po prostu do dwóch różnych złącz na panelu tylnym płyty.

TESTY SYNTETYCZNE

Powyższe wykresy prezentują zgoła odmienne zachowanie dysku przy wykorzystaniu obu interfejsów czego należało oczekiwać. USB2.0 oferuje na tyle ograniczoną przepustowość, że to właśnie ona jest jedynym ograniczeniem dla dysku zewnętrznego i to niezależnie od tego czy mowa tu o typowym przenośnym dysku 2,5" czy też może zewnętrznej obudowie z dyskami 3,5" pracującymi w RAID 0 - w przypadku wykorzystania interfejsu USB2.0 wydajność tych jakże odmiennych rozwiązań będzie w praktyce taka sama, ograniczona przez przepustowość samego interfejsu.

Wyniki po podłączeniu dysku pod jedno z dwóch złącz USB3.0 oferowanych przez płytę X58A-UD7 wzrastają nawet kilkukrotnie a sytuacja staje się zgoła odmienna. Przy wykorzystaniu USB3.0 to sam dysk jest ograniczeniem, przepustowość samego interfejsu jest bowiem zdecydowanie większa. Różnica względem USB2.0 już tu okazuje się bardzo duża - przy wykorzystaniu szybszego urządzenia (jak chociażby wspomnianego rozwiązania z dyskami w RAID 0) różnica będzie się dodatkowo powiększać. Dysk Buffalo podpięty pod USB3.0 pracuje praktycznie jak dysk wewnętrzny - prędkość odczytu, zapisu, czas dostępu nie różnią się znacząco od tego co oferują najszybsze na rynku dyski SATA-II 7200RPM. Korzystanie z zewnętrznych dysków przy USB3.0 nabiera nowego wymiaru.

TESTY PRAKTYCZNE

Poniżej prezentuję wyniki pomiarów podczas kopiowania danych na i z dysku zewnętrznego. Mierzony był czas konkretnej operacji na dwóch różnych zestawach plików - dużej liczbie niewielkich plików oraz jednym dużym pliku. Pomiary przeprowadzane były trzykrotnie, na wykresach zaś umieszczona jest wartość uśredniona.

Pierwsze dwa przeprowadzone testy to sytuacje najbardziej typowe dla dysków zewnętrznych a więc kopiowanie plików z komputera na dysk USB i operacja odwrotna - kopiowanie z dysku USB na komputer. W obu przypadkach różnica na korzyść USB3.0 jest wyraźna, czas przy użyciu USB2.0 wydłużał się bowiem dwu-, trzykrotnie. Najmniejsza różnica widoczna jest przy kopiowaniu dużej liczby małych plików z dysku zewnętrznego na komputer a to za sprawą dysku docelowego - wykorzystany podczas testów dysk Segate Barracuda 7200.11 250GB do najszybszych nie należy i z zapisem niewielkich plików radzi sobie gorzej aniżeli dysk Buffalo podpięty pod USB3.0.

Kolejne dwa testy odzwierciedlają różnicę przy jednoczesnej operacji zapisu i odczytu na dysku zewnętrznym. Zysk z zastosowania USB3.0 jest nie tylko wyraźny na wykresach ale i odczuwalny. Nowa wersja tego jakże popularnego interfejsu otwiera nowe możliwości przed urządzeniami do USB podpinanymi - operacje na zewnętrznych dyskach twardych, zgrywanie materiału wideo z kamery i inne operacje będą przeprowadzane znacznie szybciej. W szczególności, że prezentowane powyżej wyniki tyczą się zwykłego dysku zewnętrznego, który w niewielkim stopniu wykorzystuje dostępna przepustowość USB3.0. Różnica będzie jeszcze większa gdy zestawimy osiągi zewnętrznej kieszeni z dwoma dyskami spiętym w RAID 0 (w komputerze oczywiście muszą być również odpowiednio szybkie dyski lub macierz by nadążyć z zapisywaniem danych).

By z dobrodziejstw USB3.0 skorzystać potrzebne są jednak dwie rzeczy - kontroler USB3.0 i urządzeniezgodne z nowym interfejsem (jak prezentowany dysk Buffalo). A na chwilę obecną na naszym rynku niestety produktów z tej drugiej grupy brak. Oczywiście przy zakupie płyty warto na USB3.0 zwrócić uwagę (należy wręcz jeśli np. wykorzystujemy zewnętrzne dyski twarde - czy to przenośne czy też stacjonarne), na spopularyzowanie standardu przyjdzie nam jednak jeszcze poczekać a posiadane urządzenia na USB2.0 na nowych portach nie przyśpieszą.

PODSUMOWANIE

Gigabyte X58A-UD7 to płyta o której można napisać wiele dobrego. Przemyślana konstrukcja oferuje bardzo bogate wyposażenie, obsługę 3-Way SLI i CrossFireX, bogaty w opcje BIOS i bardzo dobre możliwości OC. Cieszy fakt, że BIOS jest nie tylko rozbudowany ale i dopracowany a każda opcja działa należycie - w szczególności mam tu na myśli funkcję "Load-Line Calibration" odpowiedzialną za korygowanie zjawiska określanego mianem Vdroop oraz wykorystanie mnożnika trybu Turbo. Ponadto płyta jest naprawdę dobrze chłodzona a bardzo rozbudowana sekcja zasilania powinna zaspokoić nawet ekstremalnie podkręcone układy Core i7 jak i przyszłe procesory dla podstawki LGA1366. Szereg zalet uzupełniają ponadto interfejsy SATA 3 (6Gbps) i USB3.0 obecne na płycie dzięki kontrolerom firmy Marvell i NEC.

Nie jest to jednak produkt bez wad, do tych zaliczyć należy bowiem chociażby bardzo długi czas rozruchu płyty czy też zaledwie pojedynczy odstęp pomiędzy złączami PCI-E x16 wykorzystywanymi przy tandemie kart graficznych pracujących w trybie SLI/CrossFireX co z pewnością nie ucieszy entuzjastów. Ta druga cecha wynika pośrednio z zastosowania dodatkowego radiatora "Hybrid Silent-Pipe 2" , którego można opisać jako efektowny, słowo efektywny już nie bardzo jednak do niego pasuje. Pokaźny dodatkowy radiator nie przynosi znaczącego spadku temperatur nawet po OC a jego zastosowanie wyklucza z użytku dwa złącza PCI-E x1. A do powodów do narzekania przyczynia się również cena, bardzo wysoka cena.

Płyta X58A-UD7 zostaje wyróżniona znaczkiem "WYDAJNOŚĆ" ze względu na bardzo bogate wyposażenie, funkcjonalność i bardzo dobre możliwości OC. Na "REKOMENDACJĘ" to jednak za mało, w szczególności, że tak wysoka cena zobowiązuje a sama płyta nie jest pozbawiona wad.

Nie wypada nie wspomnieć o najbardziej promowanej przez producenta cesze - o "333". Prezentowana płyta to pierwszy model w ofercie Gigabyte'a dedykowany podstawce LGA1366, który wyposażony został w kontrolery obsługujące najnowsze interfejsy, SATA 3 (6Gbps) i USB3.0. Jak już ustaliliśmy pierwszy z nich ma niewielką wartość użytkową, korzyści płynące z dwukrotnie większej przepustowości względem SATA 2 odczujemy dopiero przy wykorzystaniu macierzy RAID 0 składającej się co najmniej z trzech szybkich dysków tradycyjnych lub też z dwóch bardzo szybkich dysków SSD. Przy czym płyta oferuje jedynie dwa złącza SATA 3, tak więc pozostajemy jedynie w gronie osób zainteresowanych kupnem i wykorzystaniem dwóch bardzo szybkich dysków SSD (SATA 3 oczywiście, które to na rynku dopiero mają się pojawić) spiętych w macierz RAID poziomu zerowego. W gronie bardzo nielicznym więc.

Zdecydowanie korzystniej ocenić można USB3.0 - tu zwiększoną przepustowość doceni zdecydowanie większa grupa użytkowników, w szczególności że wzrost względem poprzedniej generacji interfejsu jest gigantyczny wręcz. A ograniczenia przepustowości USB2.0 od dłuższego czasu dają o sobie znać i to w codziennym użytkowaniu wielu z nas. Jak zaobserwować można było przy testach dysku Buffalo USB3.0 wnosi znaczącą poprawę co cieszy. Do tego jednak potrzebne są urządzenia zgodne z USB3.0 i zdolne do wykorzystania zwiększonej przepustowości jak na przykład zewnętrze dyski twarde (czy chociażby obudowy) a tych na naszym rynku aktualnie brak. Mimo to nie ulega wątpliwości, że USB3.0 to istotna zaleta i jeśli jesteśmy aktualnie przy zakupie płyty głównej to warto o nowym interfejsie pamiętać.

Mocna promocja "333" w wykonaniu Gigabyte'a jest zrozumiała z dwóch względów. Po pierwsze różnice wyposażeniu i możliwościach zbliżonych cenowo płyt głównych różnych producentów są przeważnie na tyle małe, że dodatkowa zaleta w postaci USB3.0 czy SATA 3 (6Gbps) może stać się kluczową dla potencjalnego nabywcy. I to niezależnie od tego, czy nowe interfejsy na daną chwilę wykorzystamy czy nie - zasada lepiej mieć niż nie mieć znajduje tu swoje zastosowanie, w szczególności, że wymiany płyty głównej przeważnie nie dokonuje się często. O drugim powodzie mówi się zaś po cichu, w kuluarach - i jeśli tym szeptom zawierzyć to natywnej obsługi zarówno SATA 3 jak i USB3.0 w układach logiki AMD i Intela można się spodziewać dopiero najwcześniej pod koniec bieżącego roku. To jednak nieoficjalne i niepotwierdzone informacje, które należy traktować z pewnym dystansem.

 

            

PRODUKT

UWAGI

GIGABYTE X58A-UD7



+ Dobra wydajność
+ Bardzo dobre możliwości OC
+ 4x PCI-E x16 z obsługą CrossFireX i SLI
+ Wyposażenie (FireWire, eSATA, 10x SATA, certyfikat Dolby Home Theater)
+ Bogaty w opcje i przejrzysty BIOS
+ Dobre chłodzenie, potężna sekcja zasilania
+ "333" z USB3.0 w roli głównej


- Dodatkowy radiator koliduje z portami PCI-E x1
- Pojedynczy odstęp pomiędzy dwoma głównymi złączami PCI-E x16
- Długi rozruch (POST)
- Cena

SPRZĘT DOSTARCZYLI

Gigabyte X58A-UD7



  

Procesor Core i7 920



  

Pamięci DDR Patriot Viper II



  

Obudowa Silverstone



  

Marcin "Weelkoo" Wilczak

 

Tagi: płyty glówne,

Komentarze (32)

Skocz do ostatniej odpowiedzi | Pierwszy post na stronie

20.01.2010 20:38

Wątków: 268 | Odpowiedzi: 9738

nieźle

20.01.2010 22:40

Wątków: 1 | Odpowiedzi: 178

...

aż 86s!! czas od włączenia do końca POST, to dokładnie 2 x tyle co uruchomienie W7x64 na zwykłym dysku od momentu naciśnięcia przycisku do pokazania się pulpitu.
Przez to można zostać nałogowym palaczem

2600K-H2O NexXxos XP,P8Z68-V 8GB Viper3 2133, XFX HD7950-H2O EK-VGA Supremacy, CrucialC300 128GB,Plextor M5P256GB, SeagateGreen 2TB, XonarD1, Seasonic X-760, U2311H, APC SmartUPS 1000VA

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

20.01.2010 22:42

Wątków: 76 | Odpowiedzi: 5202

.

Można nie wyłączać kompa A tak serio, to pewnie wraz z nową rewizją bios, ten problem z długim Postem zostanie rozwiązany.

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 00:56

Wątków: 169 | Odpowiedzi: 17751

dobry

wywiad

artykul tez, ale wywiad mi sie wyjatkowo podobal, lubie konkretne i bezkompromisowe pytania

w oczy szczypie, coś w tym typie! ;)

21.01.2010 02:20

Wątków: 192 | Odpowiedzi: 6253

..

krótko, zwięźle i na temat.

Małe pytanie: czy ta płyta posiada wyprowadzenia umożliwiające podłączenie portu USB 3.0 na panel czołowy obudowy? Testy USB 3.0 sa bardzo zachęcające, ale potencjalny brak możliwości podpięcia dysku/pamięci przenośnej, korzystającej z tego interfejsu, bez wysuwania całej jednostki powoduje iż rozwiązanie to jest mało praktyczne. Owszem można zastosować jakiś przedłużacz (o ile takie już są, jeżeli nie to się w najbliższym czasie pojawią), jednak nie jest to rozwiązanie docelowe. Osobną kwestią jest to ilu producentów obudów będzie stosowało złącze USB 3.0 w swoich produktach.

error :)

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 02:22

Wątków: 993 | Odpowiedzi: 21320

chans

nie, nie posiada wyprowadzenia USB3.0 tak by podpiąć złącza na panelu przednim - kontroler NEC'a udostępnia tylko dwa porty USB3.0, oba są umieszczone na panelu tylnym płyty.

Reborn.

21.01.2010 02:25

Wątków: 192 | Odpowiedzi: 6253

..

no to pozostaje czekać na rozwój USB 3.0 i pojawienie się kontrolerów z możliwością podłączenia tego portu na panel czołowy obudowy.

error :)

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 02:34

Wątków: 169 | Odpowiedzi: 17751

chans

hmmm mowisz o nowej obudowie, czy starej? Nie wiem czy stare panele sa zgodne z USB 3.0, nie sadze... Tak czy tak, majac dwa wyjscia USB 3.0 zawsze bedzie mozna dokupic hub

w oczy szczypie, coś w tym typie! ;)

21.01.2010 02:38

Wątków: 192 | Odpowiedzi: 6253

ancymon

mówię o nowej obudowie. Obecnie stosowane w obudowach usb 2.0 nie jest zgodne z usb 3.0 (brakuje 2 styków bodaj).

error :)

21.01.2010 05:19

Wątków: 222 | Odpowiedzi: 9744

hmmm

Dla mnie zabrakło jednej rzeczy w tym teście. Może się czepiam czegoś na siłę ale chciałem wiedzieć jak się sprawuje to trzecie 3.
Nie mam na myśli tu SATA3 oczywiście tylko o tą wydajność prądową w portach USB. Jakiś dysk zewnętrzny z dwoma kablami podpiąć jednym kablem i zobaczyć czy działa
Ale to chyba nie zostało przetestowane, szkoda

i7 2600K @4,5GHz, PH-TC14PE, MSI Z77A-G45, Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX670 WF3, Plextor M5S 128GB, 2x F3 1TB i F4EG 2TB, Corsair RM650, Corsair Carbide 500R, Samsung F2380

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 09:57

Wątków: 2759 | Odpowiedzi: 41150

devil_zone...

... przeciez dysk 2.5 cala bez USB 2.0 bez problemu na jednym kablu działa tu by trzeba było jakis zewnterzny dysk 3.5 cala przystosowany do poboru energii z USB, ale z tego co wiem to takich jeszcze nie ma

...

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 11:01

Wątków: 993 | Odpowiedzi: 21320

devil_zone

Dwa dyski 2.5" jakie mam (160GB i 250GB) działają na jednym kablu, nie miałem więc jak sprawdzić

Reborn.

21.01.2010 13:31

Wątków: 60 | Odpowiedzi: 1963

hmm

Moje zdanie odnośnie oprawy graficznej to panowie takie śliczne GO to ma uzasadnienie ale w fotografii artystycznej, w tej tutaj może jedynie przeszkadzać, konieczne jest oglądniecie kilku aby mieć obraz w miarę kompletny. Może lepiej nie silić się na artyzm a położyć nacisk na funkcjonalność testu.

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 13:32

Wątków: 169 | Odpowiedzi: 17751

Mayor

nie kazdy dziala...

w oczy szczypie, coś w tym typie! ;)

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 13:57

Wątków: 993 | Odpowiedzi: 21320

Marov

zdjęcia całej płyty i kilka zbliżeń z dostateczną GO jest - żeby mieć obraz w miarę kompletny jak to ująłeś wystarczy obejrzeć jedno zdjęcie a nie kilka - to z całą płytą. Zdjęcia z małą głębią są tylko tam gdzie opisywany/omawiany jest ten jeden konkretny element, który w ten sposób jest "wyróżniony" z całości kadru.

Reborn.

21.01.2010 14:01

Wątków: 60 | Odpowiedzi: 1963

hmm

wiem czepiam się.

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 14:05

Wątków: 2759 | Odpowiedzi: 41150

ancymon...

... raczej nie kazdy komputer jest w stanie dostarczyc na USB tyle energii zeby działał...

...

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 14:21

Wątków: 169 | Odpowiedzi: 17751

moze gdybys

uzyl przecinka, byloby Cie latwiej zrozumiec

Zakladam ze chodzi Ci o to, ze kazdy komputer zapewni tyle pradu zeby dysk 2.5" dzialal na jednym kablu. Otoz tak nie jest, sprawdzone empirycznie, niejednokrotnie :]

w oczy szczypie, coś w tym typie! ;)

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 14:21

Wątków: 993 | Odpowiedzi: 21320

Marov

e tam, są sugestie to trzeba pisać - ja mam świadomość, że mam bzika na punkcie małej GO, ale staram się jakiś umiar zachować w zdjęciach do publikacji

Reborn.

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 14:35

Wątków: 169 | Odpowiedzi: 17751

a mi sie podobaja

zwlaszcza jesli tak jak wspomniales opisywany jest konkretny fragment plyty... Nawet chcialem dodac ze fajne zdjecia, ale gdzies mi umknelo. Przyjemniej sie czyta, jak jest ladna oprawa

w oczy szczypie, coś w tym typie! ;)

21.01.2010 14:51

Wątków: 238 | Odpowiedzi: 25981

Mayor

rozszerzając wypowiedź ancymona - zależy wszystko od kombinacji komp-kieszeń-dysk. Komp - niekiedy daje za mało prądu, czasem zbyt kiepskie przewody wyprowadzane z przodu obudowy nie pozwalają się "rozbujać" dyskowi. Kieszeń - niektóre żrą dużo prądu, szczególnie starsze. Dysk - np. starszawe dyski, szczególnie te pierwsze 7200obr./min. miały problemy żeby działać na jednym podłączeniu.

Noblesse oblige - crux mihi foederis ardens. F*ck bravo generation! Go to http://www.cieciewnecie.pl ;]

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 15:29

Wątków: 2759 | Odpowiedzi: 41150

ok...

... to gwoli wyjaśnienia, USB 2.0 daje wedlug specyfikacji 2.5W, to wystarczy dla kazdego dysku 5400 RPM na jednym kablu, ba podlaczalem nawet 7200RPM od Seagate na jednym kablu w kieszeni Wellenda i nie było problemów jasne, mozliwe ze na jakims frontowym panelu czy na starszym komputerze taki dysk nie bedzie działał przy jednym kablu, ale chyba nie o to chodzi? USB 3.0 daje max 0.9A czyli 4.5W, tutaj juz zaden dysk 2.5 cala nie bedzie mial problemow, w sumie moje gdybania o dyskach 3.5 cala na USB to tez jednak rozmijaja sie nieco z prawda, na 4.5W to najwyzej jakis z serii GreenPower itp.

...

21.01.2010 16:28

Wątków: 0 | Odpowiedzi: 8

3Mbps

"Teoretyczna przepustowość 3Mbps jest bowiem w zupełności wystarczająca"

21.01.2010 17:24

Wątków: 222 | Odpowiedzi: 9744

Mayor

Ja mam Toshibę 320GB zewnętrzną taką srebrną i ona chodzi tylko na dwóch kablach inaczej nie startuje. Wcześniej miałem 60, która też miała problem ze startem na jednym kablu.

standardowo USB daje 2,5W ale nie które dyski pobierają więcej niż te 2,5W

i7 2600K @4,5GHz, PH-TC14PE, MSI Z77A-G45, Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX670 WF3, Plextor M5S 128GB, 2x F3 1TB i F4EG 2TB, Corsair RM650, Corsair Carbide 500R, Samsung F2380

21.01.2010 17:41

Wątków: 33 | Odpowiedzi: 1533

Uhhh

ile żeberek.

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 18:02

Wątków: 2759 | Odpowiedzi: 41150

devil_zone...

... masz kijowy komputer, mam taka sama Toshibe 250GB i dziala z kazdym moim komputerem na jednym kablu (stacjonarka, compal fl90, asus ul80ag, samsung nc-10)

...

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 18:33

Wątków: 0 | Odpowiedzi: 561

troche kibel

2 porty usb3, 2 porty sata3, a reszta po staremu. Dlaczego nie wszystko naraz w "3". Kasa za półprodukt. Takie "3" to będzie można sobie wkrótce zafundować do starego kompa jako kontroler na pcie.

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 19:54

Wątków: 993 | Odpowiedzi: 21320

o3a

już można sobie zafundować - sam kontroler USB3.0 na PCI-E z dwoma portami to ~150PLN - dwa tylko bo tyle kontroler NEC'a obsługuje, cena taka bo tyle kontroler NAC'a kosztuje Już wiesz czemu są tylko dwa porty USB3.0 i dwa SATA3? Lepiej mieć dwa zresztą niż zero, a takie płyty z samymi USB3.0 nie prędko zobaczymy niestety (w przypadku Intela plotki mówią o Q4 2010, Q1 2011)

Reborn.

21.01.2010 21:50

Wątków: 222 | Odpowiedzi: 9744

Mayor

nie koniecznie. Podłączałem ten dysk nie tylko do swojego komputera ale do innych komputerów też i to samo było, więc to nie wina komputerów

A czy w zestwie miałeś kabel z dwoma końcówkami ?

i7 2600K @4,5GHz, PH-TC14PE, MSI Z77A-G45, Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX670 WF3, Plextor M5S 128GB, 2x F3 1TB i F4EG 2TB, Corsair RM650, Corsair Carbide 500R, Samsung F2380

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

21.01.2010 22:16

Wątków: 2759 | Odpowiedzi: 41150

tak...

... kabel jest z dwoma koncowkami

...

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

22.01.2010 00:20

Wątków: 169 | Odpowiedzi: 17751

Mayor

pewnie przypadkiem

w oczy szczypie, coś w tym typie! ;)

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

22.01.2010 17:27

Wątków: 39 | Odpowiedzi: 1563

:)

2,5" kieszen ICY Box USB 3.0 mozna juz kupic, za niecale 100 PLN w K...tronik Tylko w zasadzie brakuje laptopow z USB 3.0.

Aby dodać odpowiedź zaloguj się.