Piracka wersja (bez Denuvo) Final Fantasy XV jednak działa lepiej od edycji Steam

Daniel Górecki, 2018-03-13 12:00 | Źródło |

Nie dalej jak wczoraj pisaliśmy o testach przeprowadzonych przez redakcję PC Gamer, z których wynikać miało, że antypirackie zabezpieczenia Denuvo nie mają wpływu na wydajność w grach, a przynajmniej w Final Fantasy XV. Do porównania wykorzystała ona jednak finalną grę oraz niezabezpieczone przez DRM demo, natomiast ekipa dsogaming wzięła na warsztat edycję Steam oraz piracką wersję, która powstała na bazie plików z Origin i dema, przez co także pozbawiona była Denuvo. Ich wyniki są zgoła odmienne i posłużyć mogą jako oręż do walki z tym antypirackim oprogramowaniem.

Platforma testowa składa się w tym przypadku z procesora Intel Core i7-4930K (podkręconego do 4,2 GHz), 8 GB pamięci RAM i karty graficznej Nvidia GeForce GTX 980 Ti. Platforma działa pod kontrolą sytemu Windows 10 z najnowszymi sterownikami GeForce. Obie wersje gry zainstalowano na dysku HDD i zastosowano najwyższe ustawienia graficzne z pominięciem efektów NVIDIA Gameworks.

Zacznijmy od tego, że piracka wersja bez Denuvo wczytywała się zdecydowanie szybciej (co wykazały także test PC Gamer, choć różnice tu są większe). Wersja Steam potrzebowała 30 sekund, by się uruchomić po raz pierwszy, natomiast piracka zaledwie 3 sekund. Drugie uruchomienie wymagało w pierwszym przypadku 8 sekund, a w drugim ponownie tylko 3. Mapy w grze także ładowały się zdecydowanie szybszej na scrackowanej edycji (58 s vs 1 min i 40 s).

Co więcej, wersja Steam borykała się ze zdecydowanie gorszymi przycięciami (stuttering), które również były obecne w pirackiej wersji, ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. Badając sprawę dogłębniej, dsogaming odkryło, że ich przyczyną najprawdopodobniej jest  nieustannie korzystanie z dysku twardego przez wariant Steam. Skorzystanie z SSD może rozwiązać ten problem, ale nie powinno być wymówką, ponieważ piracka wersja działa w tym aspekcie zdecydowanie lepiej.

Jeśli zaś chodzi o wydajność, to o ile w rozdzielczości 720p nie odnotowano znaczących różnic, tak inaczej wygląda to już w 1080p i tutaj piracka wersja praktycznie zawsze działała sprawniej, zapewniając płynniejszą rozgrywkę (od kilku do kilkunastu klatek na sekundę). Nie występowały także problemy z niektórymi scenami, które wydawały się słabo zoptymalizowane w finalnej wersji gry. Dodatkowo legalna kopia zdaje się borykać ze spadkami wydajności im dłużej w nią gramy. Dla przykładu, niektóre sceny po 10 minutach rozgrywki działały w 60 kl./s, a po ponownym załadowaniu gry te same fragmenty chodziły w 75 kl./s. Tego typu problemów nie ma zaś w pirackiej wersji.

ffxv_s_2018_03_12_17_01_53_849 ffxv_s_2018_03_12_17_05_16_184

1 2_01

3_01 4_01

Nie można jednoznacznie stwierdzić, że za te problemy odpowiedzialne jest Denuvo, ale jak na razie wiele wskazuje na to, że to DRM ma jednak wpływ na wydajność, generowanie przycięć i czas ładowania gier, a przynajmniej w Final Fantasy XV.

Tagi: wydajność, fps, DRM, zabezpieczenia, piraci, origin, hackerzy, Denuvo, crack, płynność, Final Fantasy XV, Final Fantasy XV Windows Edition,

Komentarze (11)

Skocz do ostatniej odpowiedzi | Pierwszy post na stronie

13.03.2018 12:08

Wątków: 434 | Odpowiedzi: 23567

To czekam na tych mądralińskich, co poprzednio próbowali mi udowodnić, że nie miałem racji Ikona: ;)

Ikona: krycsie

2600K@4,5GHz || GTX970 Strix OC || P8P67-M || 32GB DDR3 || MX100 256GB || L8 430W CM || BitFenix Phenom || Dell U2312HM

13.03.2018 12:23

Wątków: 8 | Odpowiedzi: 5199

No kto by się spodziewał...

i5 4690K +Be Quiet! Pure Rock, MSI Gaming 3 Z97, GTX 1070 STRIX,16GB 2400Mhz CL10, Corsair RM 750x, WD Red 2TB + EVO 850 250GB, Phanteks Evolv ATX TG

13.03.2018 12:45

Wątków: 287 | Odpowiedzi: 10533

_Torwald_

ale przeciez od samego poczatku byla mowa, ze Denuvo wali po wydajnosci komputera, chcoiazby przez odwolania do dysku (afera z, o ile dobrze pamietam, DA:I i ewentualnym wplywaniem na zywotnosc SSD).
Jesli jest jakis proces w tle, to nie ma bata, zeby nie wplywal on na wydajnosc jednostki, kwestia tylko bylo jak bardzo... Okazuje sie, ze wcale nie jest to tak maly narzut.
Ok, ktos moze powiedziec, ze sprzet testowy to juz starsza generacja i na nowszych pGPU/SPU i SSD nie beda wystepowaly az takie roznice, co jednak nie zmienia faktu, ze nadal Denuvo zabiera jakis tam % wydajnosci komputera, ktora moglaby zostac spozytkowana np. chciazby wlasnie w celu wyeliminowania lub ograniczenia stutteringu itd.
Mleko sie wylalo. Jeden test poszedl, bedzie pewnie z czasem wiecej.
Jesli zgodnie testerzy stwierdza, ze Denuvo znaczaco wplywa na wydajnosc, to moze byc ciekawie Ikona: krycsie

i7 4770K, 16GB DDR3, GTX780Ti, Z87-GD65 i EVO 840 zasilone RM650

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

13.03.2018 12:54

Wątków: 343 | Odpowiedzi: 25734

a łyżka na to - "niemożliwe" Ikona: ;)

*[i5-6500, 16GB/DDR4, 1060@6GB, ASUS ProGaming Z170, M500@240GB, F1@640GB, F3@1TB, 7K6000@5TB - surround: 4020x1024@FullRonson] *

13.03.2018 13:01

Wątków: 210 | Odpowiedzi: 12593

"Mapy w grze także ładowały się zdecydowanie szybszej na scrackowanej edycji (5 s vs 1 min i 40 s)"

waaaaattt??? różnica powalająca

57cm, 3200g i całe życie do przemeblowania :)

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

13.03.2018 13:02

Wątków: 95 | Odpowiedzi: 12545

Różnica prawie jak w Kingdom Come PC vs konsole (to ładowanie)

13.03.2018 13:09

Wątków: 11840 | Odpowiedzi: 312

szafiro

zjadło mi cyfrę, powinno być 58 s vs...

13.03.2018 13:11

Wątków: 287 | Odpowiedzi: 10533

jesli nawet, to i tak

roznica jest ogromna - ponad polowe dluzej

i7 4770K, 16GB DDR3, GTX780Ti, Z87-GD65 i EVO 840 zasilone RM650

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

13.03.2018 13:32

Wątków: 75 | Odpowiedzi: 1961

.....

2 minuty czekać na załadowanie gry? To już chyba C64 był szybszy Ikona: ;)

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

13.03.2018 13:33

Wątków: 343 | Odpowiedzi: 25734

ano był, i jest Ikona: ;)

*[i5-6500, 16GB/DDR4, 1060@6GB, ASUS ProGaming Z170, M500@240GB, F1@640GB, F3@1TB, 7K6000@5TB - surround: 4020x1024@FullRonson] *

13.03.2018 13:36

Wątków: 434 | Odpowiedzi: 23567

Tajfun

Nie połowę tylko dwa razy dłużej Ikona: ;)

A to, że Denuvo katuje PC to każdy wiedział, tylko nikomu do tej pory jakoś nie chciało się (albo nie było jak) tego udowodnić.
Ja czekam na oficjalne stanowisko firmy Ikona: ;)

2600K@4,5GHz || GTX970 Strix OC || P8P67-M || 32GB DDR3 || MX100 256GB || L8 430W CM || BitFenix Phenom || Dell U2312HM

13.03.2018 14:01

Wątków: 0 | Odpowiedzi: 33

C64

Jak miałem TurboROM to wczytywało się błyskawicznie.
Poczekać... grę zpatchują, wydadzą dodatki, zrobią GOTY i usunąć z którymś patchem Denuvo.

Aby dodać odpowiedź zaloguj się.