Powstaną ultraszybkie stacje ładowania aut elektrycznych w Polsce

Filip Geekowski, 2018-03-10 09:44 |

Firma GreenWay, która od kilku lat prężnie działa na europejskim rynku elektromobilności, już w przyszłym roku odda do użytku na autostradzie A1 i A2 (na ich skrzyżowaniach) dwie ultraszybkie ładowarki do pojazdów elektrycznych o mocy aż 350 kW. Już po 3 minutach ładowania akumulatorów, samochód elektryczny będzie mógł przejechać nawet do 100 kilometrów.

Do roku 2020 na polskich drogach i w miastach ma pojawić się już 200 stacji ładowania, w tym 10 ultraszybkich i 135 szybkich. Te najmocniejsze ładowarki będą oferowały możliwość ładowania sześciu pojazdów jednocześnie.

grerwr4554554enwewr W Polsce powstaną ultraszybkie stacje ładowania pojazdów. Fot. GreenWay.

"Na autostradzie A1 obok kilku ładowarek szybkich zamierzamy zainstalować także stacje ultraszybkie. Planujemy je głównie w miejscach skrzyżowań z innymi autostradami, np. na odcinku A1, między Trójmiastem a Łodzią i na obu MOP-ach Malankowo, zarządzanych przez Gdańsk Transport Company" - powiedział Rafał Czyżewski, szef GreenWay Polska.

Oczywiście prędkość ładowania baterii w pojazdach i czas oczekiwania będą zależne od zainstalowanego w danym samochodzie systemu elektrycznego. Cały projekt współfinansuje Unia Europejska.

Źródło: GeekWeek.pl/GreenWay Polska / Fot. GreenWay

Tagi: polska, tesla, pojazdy elektryczne, autostrada, stacje ładowania, GreenWay, autostrada a1, ładownie pojazdów,

Komentarze (28)

Skocz do ostatniej odpowiedzi | Pierwszy post na stronie

10.03.2018 12:48

Wątków: 4 | Odpowiedzi: 45

a co na to baterie?

Jestem ciekaw czy ktoś pytał baterie o zdanie nt. szybkiego ładowania... Ikona: :)
2 razy szybko podładuję a baterie za trzecim razem powiedzą spadaj... i tyle

nobody is perfect my name is nobody :P

10.03.2018 13:11

Wątków: 441 | Odpowiedzi: 23957

Funfel

Nie wiem czy trollujesz bo lubisz czy po prostu nie masz pojęcia o temacie, ale postanowiłeś się wypowiedzieć...

Jak to drugie, to poczytaj sobie o bateriach w autach elektrycznych, technologiach a potem wróć i przeproś Ikona: ;)

2600K@4,5GHz || GTX970 Strix || P8P67-M || 32GB DDR3 || MX100 256GB || L8 430W CM || BitFenix Phenom || 2x Dell U2312HM

10.03.2018 22:02

Wątków: 0 | Odpowiedzi: 132

Może i troluje chlop, ale wiem jak w najnowszych telefonach baterie działają po 2-3 latach.

Szybkie łądowanie zawsze źle wpływa na baterie. Obyu jakas nowa technologia baterii weszłą na rynek Ikona: :)

10.03.2018 23:19

Wątków: 203 | Odpowiedzi: 5095

saltix

jak niby dzialaja po 2 czy 3 latach ? bo jakos moj sgs6 edge plus ma ze 3 lata i bateria trzyma dokladnie tak samo jak byla nowa , tak samo jak i inne fony wszystkich znajomych dzialaja normalnie czy to ladowane normalna ladowarka czy szybka.
Przestancie powtarzac jakies niczym nie poparte glupie powiedzonka, bo macie chyba ciagle w glowach nokie 3310 i baterie niklowo-kadmowe.
Dodam tylko ze mojej zony chyba 8 letni iphone 4s lezy gdzies w szafie i jak go uzywam czasem w garazu jako mp3 player to tez smiga na baterii tak samo dlugo jak smigal zaraz po zakupie ...

Asus ROG 751 JT, i7 , 16GB Ram, GTX 970m, 1TB HDD + 512GB SSD, 200GB of porn

10.03.2018 23:51

Wątków: 441 | Odpowiedzi: 23957

ludzik5

No nie przesadzaj, że tak samo bo to nie możliwe z fizycznego i technicznego punktu widzenia Ikona: ;)

@saltix
Owszem, baterie tracą swoją pojemność wraz z czasem (bo to zależy od ilości cykli ładowania).
Tylko weź pod uwagę, że są różne technologie konstrukcji baterii. Do tego masz różny sposób ładowania i rozładowywania baterii.
Te w autach mają się nijak do tych w telefonach.

"Szybkie łądowanie zawsze źle wpływa na baterie" - a to jest kompletna bzdura.

2600K@4,5GHz || GTX970 Strix || P8P67-M || 32GB DDR3 || MX100 256GB || L8 430W CM || BitFenix Phenom || 2x Dell U2312HM

11.03.2018 11:02

Wątków: 1 | Odpowiedzi: 373

Do jakiej temperatury

nagrzewają się ogniwa podczas ładowania bo to jest najważniejszy parametr.Tak sami jak to będzie rozwiązane w gorące dni kiedy upał doskwiera.Każde nagrzewanie akumulatorów czy baterii powtórnie ładowanych(tak baterie też da się ładować ale gorzej to znoszą i nie wszystkie na to pozwalają) prowadzi to powstawania nazwę to "ubytków" w ogniwie ,które prowadzi do degradacji i zmniejsza całkowitą pojemność akumulatora czy baterii.
Ludzie często piszą ,że akumulatory w dzisiejszych smartfonach potrafią trzymać czasami tylko pół roku ale nikt nie zdaje sobie sprawy o tym by nie ładować ich z włączonym ekranem a co najważniejsze z działającym smartfonem czyli uruchomionym systemem operacyjnym.W ciągu jednostki czasu akumulator ładuje się w smartfonie i jednocześnie rozładowuje dlatego jak już podłączać taki Smartfon do POWERBANK lub do sieci to tylko z ładowarką ,która daje maksymalnie 5V i 2A.Nigdy taką z szybkim ładowaniem ponieważ wtedy trzeba w opcjach Smartfona wyłączyć tryb szybkiego ładowania.Szybkie ładowanie dlatego tak się nazywa i ma swoje największe wady właśnie w kategorycznym wyłączeniu telefonu.Kolejna sprawa na chwilę obecną pisanie ,że akumulator nie może być rozładowany do 0% gdy ma on zabezpieczenia typu 0% informacja dla Nas a dla niego ,że ma jeszcze około 10% pojemności dlatego pisanie ,że rozładowując akumulator do zera bo taką odpowiedź dostajemy od mierników pojemności znaczy ,że jest w nim jeszcze 10% energii ,której nie możemy wykorzystać z powodu zabezpieczeń.W ten sposób cykli ładowań/rozładowań jest od groma.
Ostanie to ładowanie do 100% ,które także musi mieć miejsce bo mam przykład na Sobie.
Specjalnie przetestowałem ładowanie do 95-99% trzy razy pod rząd.Potem gdy spróbowałem ładować do 100% okazało się ,że kilka sekund po załączeniu smartfona od razu spadało na 99% po pierwszym ładowaniu do 100% po tych niepełnych ładowaniach.Za drugim razem jak rozładowałem do 0% teoretycznie tylko i naładowałem do 100% to te 100% trzymało przynajmniej 10minut.Akumulator niedługo będzie miał 5lat i ładowany co 1/2dni.
To samo będzie z akumulatorami samochodowymi ale być może w przyszłym roku czeka kolejna ewolucja akumulatorów ponieważ LG i SAMSUNG usilnie na tym pracują.

11.03.2018 14:46

Wątków: 1 | Odpowiedzi: 886

No nie wiem, mój obecny telefon ma na liczniku ponad 1800 ładowań (5 lat użytkowania na wszelkie możliwe sposoby) czasem do pełna czasem podłączony na 10-15min "aby starczyło do wieczora", owszem bateria ma może 70-80% oryginalnej pojemności, ale jakoś nie zauważyłem jakichś innych negatywnych skutków.

P.S. Wszyscy zapominają o jednym ważnym aspekcie - jedno ładowanie w takiej np. Tesli S to coś koło 400km jazdy - przeciętny użytkownik robi rocznie do 25.000km, więc mamy średnio jakieś 60 ładowań. Baterie Li-on nawet ładowane bardzo intensywnie wytrzymują ponad 1000 cykli pracy zanim utrata pojemności stanie się zauważalna. W obliczu zachowania baterii w moim telefonie nie przejmował bym się jej trwałością w aucie, bo nie sądzę abym trzymał jedno auto przez 25-30 lat. A nawet jeśli tak, to bateria będzie najmniejszym problemem.

i7-6700@4,7(air) & 16GB Gskill 3100@15-15-15-35 & 970GTX MSI & 950Pro 256GB. Nie lubię nadgryzionych=używanych jabłek.

11.03.2018 17:55

Wątków: 203 | Odpowiedzi: 5095

Torwald

No pisząc 'jak nowa' mam na mysli, że nie widzę jakiichs różnic specjalnie.
Nie mam czasu żeby siedzieć nad komórką jak gatts19 i się gapić kiedy osiągnie 93.57% żeby dokładnie w tym momencie odłączyć kabelek, jesli nowy 8 lat temu trzymał powiedzmy 49 godzin a teraz trzyma 45 to jest to raczej niezauważalne Ikona: :)

Asus ROG 751 JT, i7 , 16GB Ram, GTX 970m, 1TB HDD + 512GB SSD, 200GB of porn

11.03.2018 21:00

Wątków: 696 | Odpowiedzi: 18345

Oczywiście że ładowanie większym prądem powodu szybsze zużywanie baterii. Ale jest jeszcze inny problem nawet w trochę lepszych (nie tych za 15 zł) ładowarkach do akumulatorów jest sprawdzana temperatura ogniw i prąd spada gdy jest wysoka. Takie ładowarki używa się w domach gdzie nie ma jakiś skrajnych temperatur. Ciekawi mnie ładowanie takiego auta w upalny dzień.

Ciekawe dlaczego gwarancja na baterię jest krótsza niż na cały sprzęt. Łykacie tą marketingową papkę jakie to nowe baterie są rewolucyjne a stosunku do NiCd.

edycja podpisu

11.03.2018 21:04

Wątków: 0 | Odpowiedzi: 1

raczej wiedza co robia

Ale hyba o wymianę infrastruktury to już będzie się martwić Greenway... Mają w tym doświadczenie, bo ich ładowarki widziałem na każdym kroku na słowacji i raczej nic nie padało z dnia na dzien. Zreszta siec ma juz swoje punkty w Polsce jakis czas i ciagle dodaje nowe na mapę - raczej znaja sie na swojej robocie. Ładowarki beda mialy odpowiednie atesty i zabezpieczenia. To juz nie nasza rzecz

11.03.2018 21:13

Wątków: 104 | Odpowiedzi: 3070

Nie wiem jak u innych producentów

ale tesla ma baterie chłodzone cieczą więc pewnie mozna poszaleć z prądem ładowania wyzszym niz 2C (tyle z reguły wynosi wartosc szybkiego ładowania w danych technicznych ogniw).

11.03.2018 21:17

Wątków: 696 | Odpowiedzi: 18345

no tak

oni tylko ładują a że komuś żywotność akumulatorów spadnie o połowę to przecież nie ich problem.

Mam szybkie ładowanie w telefonie (sony). Akumulatory sony uchodzą za jedne z najlepszych u mnie strasznie słabo to wygląda (ładowanie 2x dziennie). Oczywiście nie zawsze tak było. Zdaję sobie sprawę że szybkie ładowanie zabija baterię ale to był mój wybór bo bateria do telefonu to nie majątek w samochodzie pewnie istotny wydatek.

edycja podpisu

12.03.2018 00:18

Wątków: 441 | Odpowiedzi: 23957

Widzę eksperci z fraza dalej w formie Ikona: :D

Poczytajcie sobie trochę na temat technologii baterii stosowanych w autach, to raz.
Dwa, że (jak już wspomniał piecornik) moduły są chłodzone cieczą - właśnie po to, żeby mogły przyjąć i oddać duży ładunek w krótkim czasie.

No ale luz, skoro porównujecie bateryjki z telefonu do modułów z aut elektrycznych... to bawcie się dobrze Ikona: ;)

2600K@4,5GHz || GTX970 Strix || P8P67-M || 32GB DDR3 || MX100 256GB || L8 430W CM || BitFenix Phenom || 2x Dell U2312HM

12.03.2018 08:57

Wątków: 183 | Odpowiedzi: 10724

rahl

no nie wiem, czy to jest rzeczywiście realny scenariusz z tym ładowaniem 60 razy w ciągu roku Ikona: :) Z moich obserwacji każdy właściciel auta elektrycznego ładuje je co nocy w domu, albo codziennie podczas pracy na parkingu. Albo i to, i to Ikona: :) Szkoda zostawić akumulator naładowany w połowie tylko po to, żeby go oszczędzać, bo nie wiadomo na 100% czy starczy zasięgu następnego dnia. A ładowania w trasie wszyscy chcą uniknąć, z wiadomych przyczyn.

Więc jeśli chodzi o same cykle, to raczej skłaniałbym się ku 360 w roku jako realistyczna wartość.

Co to oznacza dla żywotności baterii to oczywiście już zupełnie inna sprawa. Nie wiem dokładnie jakie technologie są tam użyte, ale nie byłbym pesymistą - żywotność i pojemność baterii to główny czynnik, nad którym producenci aut elektrycznych pracowali w ostatnich latach i to tylko dzięki postępowi w tej dziedzinie mamy teraz początek rewolucji. Wszystko pozostałe przecież już było od dawna.

Podpis or it didn't happen.

12.03.2018 09:15

Wątków: 104 | Odpowiedzi: 3070

TLEN

póki co w autach są stosowane baterie Li-Ion (albo któraś odmiana) - w przypadku ładowania standardowego, prądem do max 1C (czyli ogniwo 2Ah -> max 2A prądu ładowania). W takich warunkach jest zdecydowanie niższe zużycie ogniwa, często po 1000 cykli ładowania jest nadal zachowane 100% pojemności.
Do czego zmierzam - ładowanie "w domu", bez zamontowanych super-szybkich-stacji, nie będzie jakoś specjalnie wpływać na żywotność akumulatorów, czyli jeśli codziennie auto będzie zostawiane na noc do ładowania, to po 3 latach nadal powinno być około 100% pojemności fabrycznej.

Jeszcze taka ciekawostka, już trochę nieaktualna bo dotycząca starszej technologii - w I priusie spadek pojemności baterii był częściej efektem utraty połączenia elektrycznego ogniwo-pakiet niż samego zużycia ogniwa.

12.03.2018 11:03

Wątków: 50 | Odpowiedzi: 3126

TLEN

Nie wiem jak w autach, ale w telefonach przy LiIon cykl to nie jest kwestia podłączenia ładowarki tylko 100% naładowania (tak czytałem przynajmniej). Czyli jak 10 razy podładujesz o 10% to masz dopiero 1 cykl. Gdyby tak liczyć to 360 cykli nie wyjdzie.

Zdaje się że w Priusach baterie wytrzymują te 10 lat bez problemu, także tak źle to nie wygląda.


Fugazi Rules

12.03.2018 11:26

Wątków: 204 | Odpowiedzi: 5476

TLEN i inni

Nie prawda. Doladowanie baterii 5 razy z np. 40 do 60% troche mniej degraduje ogniwo niz ladowanie od 0 do 100% (oczywiscie 0% to nie pelne rozladowania ogniwa, a 100% to nie pelne naladowanie - tu producent ustala widelki, by nie obciazac ogniw). Swoja droga prad ladowania nie ma tak duzego znaczenia jak temperatura ogniw. W Teslach sa one aktywnie chlodzone. Sa rozne rodzaje Li-ion i niektore rodzaje moga byc ladowane 10k razy by sie zdegradowac do 80%. Sa tez Li-ion ladowane wielkim pradem.

Jestescie z techologia Li-ion na poziomie z lat 2005-2010.

Vendetta musi być

12.03.2018 11:37

Wątków: 183 | Odpowiedzi: 10724

hmm, rzeczywiście za cykl ładowania trzeba przyjąć rozładowanie i naładowanie do pełna, więc macie tu całkowitą rację. Czyli i wyliczenia rahla mają sens. Mea culpa.

Podpis or it didn't happen.

12.03.2018 15:37

Wątków: 0 | Odpowiedzi: 26

Ciekawe

czym będą zasilane te stacje lądowania bo 350kW to już ładna stacja transformatorowa jest. Nie jeden zakład produkcyjny takiej nie ma Ikona: ;)

12.03.2018 22:33

Wątków: 203 | Odpowiedzi: 5095

hendrix

200kW to jest srednie przylacze w warsztacie wielkosci duzego garazu.
Nie sadze, zeby stworzenie w Polsce 200 stacji ladowania z przylaczem 350kw bylo jakims problemem.

Asus ROG 751 JT, i7 , 16GB Ram, GTX 970m, 1TB HDD + 512GB SSD, 200GB of porn

13.03.2018 09:30

Wątków: 1 | Odpowiedzi: 11097

Vendetta

pokaz dane, battery university wyraznie mowi ze lepiej ladowac z poziomu 40-60% do pelna niz z rozladowania. Nigdzi enie widizalem teorii "40 do 60% troche mniej degraduje ogniwo niz ladowanie od 0 do 100% "
"This applies only to Li-on batteries" NiMh to inna historia (pierwsze baterie w telefonach to nimhy lub gorzej)

Ogromne znaczenie ma temperatura ogniwa
Inna sprawa ze do przechowywania najnizsza degradacja w okolicy 40%

13.03.2018 14:16

Wątków: 204 | Odpowiedzi: 5476

lucasd

Przeciez to wlasnie napisalem:
"Doladowanie baterii 5 razy z np. 40 do 60% troche mniej degraduje ogniwo niz ladowanie od 0 do 100%"

Jak znajde dokumentacje dla baterii Li-ion to wrzuce tu

Vendetta musi być

13.03.2018 14:54

Wątków: 1 | Odpowiedzi: 11097

ja mowie ze to bullshit
wlasnie lepiej ladowac z 40 do 100, bedziesz mial pol cyklu i wiecej pelnych cyklow

Inne niz twierdzenie ze troche mniej degraduje

13.03.2018 14:57

Wątków: 1 | Odpowiedzi: 11097

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
i mamy tabelke na ladowaniu 60-100% vs 10-100%
3000 cykli vs 600
czyli przeliczajac na pelne 1500 vs 600 Ikona: :O

13.03.2018 15:23

Wątków: 50 | Odpowiedzi: 3126

lucasd

nie chce mi się analizować całych artykułów, ale nie ma myślę najmniejszej wątpliwości że lepiej ładować z 40 do 60% niż dopuszczać do "pełnego" rozładowania baterii. I to nie "trochę" mniej degraduje baterię, ale znacznie mniej.

Zdaje się że do 100% też lepiej ładować bo powyżej 80% jest inny, mniej efektywny tryb ładowania.
Optymalne jest zdaje się 30-80%.

Fugazi Rules

13.03.2018 15:26

Wątków: 50 | Odpowiedzi: 3126

..

• 75–65% SoC offers longest cycle life
• EVs use 85–25% SoC to prolong battery life
• 100–25% SoC gives long runtime, makes best use of battery, but reduces battery life.

Także to twoje 40-100 jest do bani.

Fugazi Rules

13.03.2018 17:07

Wątków: 1 | Odpowiedzi: 11097

tabelka dla leniwych

Depth of discharge


Discharge cycles
(NMC / LiPO4)

Table 2: Cycle life as a function of
depth of discharge. A partial discharge reduces stress and prolongs battery life, so does a partial charge. Elevated temperature and high currents also affect cycle life.

Note: 100% DoD is a full cycle; 10% is very brief. Cycling in mid-state-of-charge would have best longevity.

100% DoD ~300 / 600
80% DoD ~400 / 900
60% DoD ~600 / 1,500
40% DoD ~1,500 / 3,000
20% DoD ~1,500 / 9,000
10% DoD ~10,000 / 15,000

13.03.2018 17:16

Wątków: 696 | Odpowiedzi: 18345

Baterię w notebooku podłączam do ładowarki jeżeli ma mniej niż 20% i ładuję do końca. Bateria wytrzymała 5 lat. Baterię w telefonie ładuję różnie, przeważnie używając szybkiego ładowania i po roku jest do wymiany.

Ale Torwald, ekspert od wszystkiego twierdzi że jest inaczej więc pewnie jest. Widać słabą ma pamięć.

edycja podpisu

13.03.2018 18:53

Wątków: 441 | Odpowiedzi: 23957

lonio aka czytam ze zrozumieniem

Pokaż mi jeden mój post z tego tematu, który twoim zdaniem nie ma sensu albo jest błędny.
No właśnie...

Weź chłopcze przeczytaj moje komentarze tutaj, wróć i przeproś.
I przestań pajacować, znaczy się, loniować.

2600K@4,5GHz || GTX970 Strix || P8P67-M || 32GB DDR3 || MX100 256GB || L8 430W CM || BitFenix Phenom || 2x Dell U2312HM

13.03.2018 19:37

Wątków: 203 | Odpowiedzi: 5095

Lonio

Co to za złom telefon co ma baterię po roku do wymiany?
Większosc telefonow ma 2 lata gwarancji więc reklamuj.
Przeciętny telefon te 6 lat to bez niczego powinien wytrzymac dopiero potem można sprawdzac baterie czy nie zaczyna siadac.

Asus ROG 751 JT, i7 , 16GB Ram, GTX 970m, 1TB HDD + 512GB SSD, 200GB of porn

13.03.2018 20:12

Wątków: 104 | Odpowiedzi: 3070

bardzo często

producenci dają 6 miesięcy gwarancji na baterię, niezależnie od produktu.

14.03.2018 10:56

Wątków: 441 | Odpowiedzi: 23957

piecornik

Producent może dać i dwa dni, możesz złożyć reklamację u sprzedawcy lub z tytułu rękojmi.

2600K@4,5GHz || GTX970 Strix || P8P67-M || 32GB DDR3 || MX100 256GB || L8 430W CM || BitFenix Phenom || 2x Dell U2312HM

14.03.2018 11:24

Wątków: 183 | Odpowiedzi: 10724

heh

bateria w laptopie i bateria w telefonie na pewno różnią się tylko i wyłącznie tym, jak je ładujesz Ikona: ;) Nie ma w tym porównaniu absolutnie żadnych innych zmiennych ani czynników wpływających na efekt końcowy. Jak to dobrze mieć tak idealne warunki do eksperymentu, niejedno laboratorium by pozazdrościło Ikona: ;)

Podpis or it didn't happen.

14.03.2018 16:04

Wątków: 696 | Odpowiedzi: 18345

Torwald

poszukaj sobie może wątek o kontynuacji ubezpieczenia OC, pewnie o bateriach masz takie samo pojęcie

Tlen
mam 2 telefon Lumię 3 czy 4 letnią, ładuję ją 2x w tygodniu, ładowarką 1A mało ją używam ale faktycznie nie laboratorium w jakim będą eksploatowane baterie samochodowe Ikona: lol

Pytam klientów którym sprzedaje baterie do notebooków ile wytrzymała poprzednia i jak była eksploatowana, najczęściej cały czas na kablu (czyli pewnie cykle 90-100 czy jakaś bliska granica gdzie zaczyna ładować) i rok trwałości.

edycja podpisu

14.03.2018 21:08

Wątków: 1 | Odpowiedzi: 11097

a nie pomyslales

ze to wina kabla i temperatury, bateria naladowana w 100% i poddana 60 stopni dostaje mocno po zywotnosci

14.03.2018 23:00

Wątków: 441 | Odpowiedzi: 23957

nie loniuj...

...tylko czytaj ze zrozumieniem. Ewentualnie poproś kogoś, żeby ci wytłumaczył, bo masz z tym problem.

Robisz jakieś wycieczki osobiste bo ci się coś "wydaje" i chcesz, żeby cię traktować poważnie? Ikona: rotfl

2600K@4,5GHz || GTX970 Strix || P8P67-M || 32GB DDR3 || MX100 256GB || L8 430W CM || BitFenix Phenom || 2x Dell U2312HM

Aby dodać odpowiedź zaloguj się.