Poznaliśmy szczegóły specyfikacji Project Scorpio

Daniel Górecki, 2017-04-06 15:59 | Źródło |

Zgodnie z przeciekami za sprawą Digital Foundry mamy dziś okazję poznać specyfikację Project Scorpio, czyli nowej konsoli Microsoftu. Co prawda gigant z Redmond, podobnie jak Sony w przypadku PS4 Pro, nie mówi tu o kolejnej generacji, a jedynie o produkcie premium skierowanym do bardziej wymagających graczy, ale wygląda na to, że tegoroczny Xbox będzie czymś więcej i oferować powinien większy skok jakościowy niż PS4 Pro w stosunku do PS4.

PlayStation 4 Pro po swojej premierze często krytykowane było za zbyt małą moc obliczeniową, co w przypadku gier obsługujących natywne 4K, jak np. The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition, objawiało się niewystarczającą płynnością. Nowsze produkcje muszą zaś stosować technikę checkerboardingu, która poprawia wprawdzie jakość obrazu, ale nie jest prawdziwym 4K. Microsoft chce najwyraźniej uniknąć takich nieporozumień, dostarczając nam najwydajniejszą konsolę jaka dostępna będzie na rynku.

2_02

Zacznijmy od specyfikacji, na którą składa się m.in. CPU z 8 rdzeniami x86 o taktowaniu 2,3 GHz i wbrew temu, co zdawały się sugerować niektóre przecieki, nie korzystają one z architektury Ryzen, ale mocno usprawnionej Jaguar. GPU składa się z kolei z 40 zmodyfikowanych jednostek obliczeniowych, a jego taktowanie wzrosło do 1172 MHz. Znajdziemy tu także aż 12 GB pamięci GDDR5 (8 GB przeznaczono dla deweloperów, a 4 GB zarezerwowano na system operacyjnyz 384-bitową magistralą i prędkością 6,8 GHz, co przekłada się na przepustowość rzędu 326 GB/s. Całości dopełniają zaś 1 TB dysk (2,5 cala) oraz napęd optyczny 4K UHD Blu-ray.

Ciekawostką jest fakt, że Direct3D 12 „na dobrą sprawę” wbudowano w procesor poleceń GPU. Oznaczać ma to, że "wszystkie zapytania tworzone przez daną produkcję są natywnie wprowadzone do systemu kolejkowania poleceń, co przekłada się na efektywną komunikację gry z układem graficznym i odciążenie procesora - podobno nawet o połowę".

project-scorpio-specyfiakcja

Źródło: Eurogamer

Na papierze wygląda to więc naprawdę dobrze i taka konfiguracja gwarantować ma nam obiecywaną moc obliczeniową 6 teraflopsów. Poza tym, konsola wspierać ma natywne 4K i VR, a Digital Foundry miało okazję sprawdzić demo gry Forza Motorsport w tej rozdzielczości z ustawieniami stanowiącymi ekwiwalent Xboxa One i gra śmigała bez problemu w 60 kl./s, gdzie moc sprzętu wykorzystywana była w 60-70%.

To jednak nie wszystko, ponieważ, Project Scorpio ulepszyć ma także wszystkie gry na Xbox One i Xbox 360. Spodziewać mamy się lepszej wydajności i braku rozdarcia ekranu, maksymalnej rozdzielczości przy dynamicznym skalowaniu (np. w Halo 5 czy Gears of War 4), lepszego filtrowania tekstur, szybszego wczytywania gier (dysk oferować ma o 50% wyższą przepustowość) czy możliwości nagrywania wideo w 4K przy 60 kl./s z HDR (możliwe dzięki nowemu kodekowi HEVC).

Scorpio otrzyma też „najbardziej efektywny w historii Xboksów” zasilacz 245 W. Jeśli zaś chodzi o chłodzenie, to znajdziemy tutaj układ złożony z radiatora z komorą parową oraz wentylatora. Warto dodać, że ten jest wbudowany w konsoli jak w Xboxie One S. Microsoft nie zapomniał także o utrzymaniu niskich temperatur i jest to pierwsza konsola z chłodzeniem za pomocą komory parowej i wentylatora, na wzór rozwiązań z kart graficznych GTX 1080 oraz GTX 1080 Ti.

1_04

Producent zamierza dotrzymać słowa odnośnie kompatybilności i Xbox One oraz Scorpio nie tylko otrzymamy te same gry, ale także wszystkie dodatkowe tryby działania dostępne dla wyświetlaczy 4K muszą być dostępne także na innych ekranach. Jeżeli gra oferować będzie 2 tryby pracy: 4K przy 30 kl./s lub przy 60 kl./s, takie same opcje płynności muszą być dostępne na wyświetlaczach FullHD. Jeżeli uruchomimy na nich tryb 4K, otrzymamy skalowaną w dół rozdzielczość, co poskutkuje ostrzejszym obrazem i lepszym wygładzaniem krawędzi niż w zwykłym trybie 1080p.

Wygląd Scorpio, jego cenę oraz datę premiery poznamy jednak w późniejszym terminie, najpewniej na targach E3, które odbywają się w czerwcu. 

Tagi: specyfikacja, Microsoft, konsola, VR, 4K, Xbox, Project Scorpio, Digital Foundry,

Komentarze (6)

Skocz do ostatniej odpowiedzi | Pierwszy post na stronie

06.04.2017 16:07

Wątków: 115 | Odpowiedzi: 12137

hmm

zapowiada sie calkiem fajnie Ikona: :)

ส็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็༼ ຈل͜ຈ༽ส้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้

06.04.2017 16:08

Wątków: 92 | Odpowiedzi: 1885

Super , jednak stanęli na wysokości zadania ..tylko boję się o CPU czy da radę , jednak mogili nie szczedzić i dać tego RYDZYKA , znaczy Ryzena

06.04.2017 16:13

Wątków: 118 | Odpowiedzi: 26912

ciekawie to wygląda, zobaczymy jaka będzie cena, może kupię to z myślą o blu-ray 4k i przy okazji konsola by była, tak jak zrobiłem to z ps3 swego czasu

i7-6700K / MSI Z170A Gaming M5 / 16GB DDR4 Patriot Viper 4 3000 / GB Aorus 1080Ti / Corsair RM850i / Samsung 960Evo 500GB + 850Evo 500GB + Crucial 480GB / Fractal R5 / ASUS PG279Q

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

06.04.2017 16:16

Wątków: 315 | Odpowiedzi: 5668

.

Zaraz bedzie jak z iPhone'ami. Najpierw byl jeden a 3 lata pozniej juz linia 6 modeli Ikona: :)

Shall we play a game ?

06.04.2017 16:56

Wątków: 17 | Odpowiedzi: 50010

aloscha

Nie mogli - za mało miejsca w chipie, a i samo AMD przecież na razie ledwo ogarnia tego procka Ikona: ;)

Natomiast wprowadzili instrukcje draw calls dzięki którym obciążenie CPU kwestiami związanymi z renderingiem ma spaść o połowę. Innymi słowy - będzie dostępne sporo więcej mocy CPU dla developerów niż sugeruje ta tabelka z 2,3GHz.

06.04.2017 16:58

Wątków: 0 | Odpowiedzi: 133

Zostane

z ps4 do exow, a zamiast kupowac Scorpio wrzuce w PC 1080ti, wyjde na tym lepiej.

---------------------- * with the sword...

06.04.2017 22:03

Wątków: 0 | Odpowiedzi: 1514

Dobrze

Może grafika w PC pójdzie o krok dalej, bo obecny top zajechać może już tylko 4K na Ultra. XOne zwalniał postęp

Aby dodać odpowiedź zaloguj się.