Poznaliśmy specyfikację HDMI 2.1

Daniel Górecki, 2017-01-05 13:07 | Źródło |

Specyfikacja HDMI otrzymała właśnie aktualizację do wersji 2.1. Nowa wersja tego standardu, jak można było się spodziewać, doczekała się szerszego wsparcia dla wyższych rozdzielczości, ale również obsługi Dynamic HDR czy zwiększonej przepustowości. Oczywiście ma również wsteczną kompatybilność z poprzednimi wersjami, ale ciekawostką jest nowy tryb Game Mode VRR przygotowany z myślą o grach. Ale po kolei…

Korzystając z HDMI 2.1 będziemy mogli cieszyć się obsługą rozdzielczości 8K przy częstotliwości odświeżania 60 Hz lub też 4K przy nawet 120 Hz. Do tego celu potrzebny będzie jednak nowy kabel o nazwie 48G, który jak sama nazwa wskazuje zapewnia przepustowość rzędu 48Gb/s. Dynamic HDR, czyli aktywny HDR,  pozwoli z kolei na ustawienie stosownych wartości dla jasności, kontrastu, szerszej palety barw dla wybranych scen czy nawet poszczególnych klatek. eARC zapewni zaś wsparcie dla najbardziej zaawansowanych formatów audio i umożliwia sterowanie sygnałem kontrolnym audio, pozwalając automatycznie wykryć podłączone urządzenie.

Game Mode VRR zapewnia funkcje zmiennej częstotliwości odświeżania, pozwalając karcie graficznej na wyświetlanie obrazu w momencie jego renderowania, co zapewniać ma płynniejszy i bardziej szczegółowy gameplay, pozbawiony lagów, przycięć czy rwanie.  

Nowa specyfikacja ma być dostępna dla wszystkim partnerów HDMI Forum na początku przyszłego kwartału. 

ac66e558f0e0

Tagi: specyfikacja, HDMI, Technologia, 4K, standard, 8k, HDMI 2.1, Game Mode VRR, eARC,

Komentarze (5)

Skocz do ostatniej odpowiedzi | Pierwszy post na stronie

05.01.2017 15:15

Wątków: 53 | Odpowiedzi: 29387

hmmmz

czyli G-Sync i Freesync stracą rację bytu przy monitorach i kartach z HDMI 2.1...

Capitalization is the difference between "helping your uncle Jack off a horse" and "helping your uncle jack off a horse"

06.01.2017 01:05

Wątków: 1 | Odpowiedzi: 29

hmm tyle, że karty z wsparciem HDMI 2.1 i monitory będą pewno za jakieś 18 miesięcy....

Monos/Human Warrior/Burning Legion EU http://eu.wowarmory.com/character-sheet.xm...ion&n=Monos AMD Athlon X2 5200+ 2,6 GHz nVidia GeForce 8 8800 GTS

06.01.2017 01:22

Wątków: 600 | Odpowiedzi: 41370

posrało ich

akurat platformę wymieniam, a kolejny upgrade planuję za jakieś 100 lat :/

Słuchałem Radiohead zanim robili to hipsterzy

06.01.2017 01:24

Wątków: 17 | Odpowiedzi: 45494

TF

FreeSync przecież może być jak najbardziej może być z tym kompatybilny, bo FS to tylko brand do supportu VRR po stronie Radeona. W DP opierają się na Adaptive-Sync od VESA (choć fakt faktem, że VESA to wprowadziła na życzenie AMD Ikona: ;) ) i nazywają to FreeSync, a w HDMI sami rozbudowali standard (tzn. dodali własne nieformalne rozszerzenie do niego, bo nie chcieli czekać aż ludki z HDMI skończą robić to co teraz skończyli/kończą) i to też jest FreeSync Ikona: ;)

Raczej obstawiam tak - AMD wykorzysta nowy, oficjalny protokół HDMI i i po prostu powie, że na wszystkich z HDMI 2.1 (czy wszystkich z 2.1 i Game VRR? nie wiem czy to obowiązkowe) działa FreeSync.
Natomiast ciekawsze co zrobi Nvidia. Pierwsza przychodzi myśl - wypną się dupą i supportu nie będzie, bo chcą promować zamknięty i droższy G-Sync...ale czy na pewno? może to właśnie ten moment gdy rozszerzą wsparcie?

W idealnej sytuacji byłoby tak, że kupujemy monitor/TV z HDMI 2.1 i cieszymy się VRR niezależnie czy podepniemy Radka, Nvidię czy... konsolę. Support tegoż w Scorpio mnie nie zdziwi, a jak nie to pewnie w następnych konsolach. W końcu tam by się to bardzo przydało.

06.01.2017 11:05

Wątków: 250 | Odpowiedzi: 12683

Na konsolach w niemal kazdej grze masz i tak wlaczonego vsynca (a przynajmniej na ps4, z xo faktycznie bywa gorzej) a ze wiekszosc gier masz albo w 30-tu albo w 60-ciu fps to problem synchronizacji tez bywa marginalny, nawet jak klatki spadaja. Tearing obrazu jaki widzialem w ciagu ostatnich 3 lat moglbym policzyc moze na palcach jednej reki, wiec dla mnie to juz w zasadzie problem przeszlosci. Najbardziej to sie wlasnie przydaje grom na pc, gdzie grajac z unlockiem klatek by miec ich jak najwiecej oraz nie miec laga vsynca na myszsce rwie ten obraz jak szalony - ostatnio na swietach sobie troche odswiezylem CS-a, gdzie trzy cyfrowy fps to nie problem i w sumie przypomnialem sobie znow jak bardzo mi ten tearing przeszkadzal podczas gry.

A w scorpio cos mi sie nie wydaje, by zdazyli tam zaimplementowac hdmi 2.1, bo jakos cisnienia na to nie beda miec i tak devy niemal wszystko puszcza w vsyncu. Ale przyszle konsole to wiadomo, miec beda i bardzo dobrze, ze wkoncu to jest jako standard w hdmi, wiec w koncu zawita i w telewizorach (bo do tej pory chyba w zadnym nie bylo), a i nie trzeba bedzie przeplacac za monitory z technologia albo czerwonych albo zielonych i wybierac je pod swoja karta graficzna. To dopiero byla glupota. No ale lepiej pozno niz wcale.

PS4 Pro | PS VR | X360 | Nexus 4 | LG G Pad 8.3 | Intel i5-6500, Kingston 16 GB RAM DDR4 2133MHz CL14, EVGA GeForce GTX 960 4 GB, ASRock H110M-DGS | SSD + HDD | i inne bzdury | kto to czyta...

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

06.01.2017 11:11

Wątków: 286 | Odpowiedzi: 44485

rudy

na szczescie im wyzsze odswiezanie i fps tym tearing jest zdecydowanie mniejszy. pamietam, ze na 60Hz monitorze bez v-sync bylo to strasznie dokuczliwe, ale od dawna na 144Hz tego nie ma i juz nie pamietam kiedy gralem w cos z wlaczonym v-sync.

no ale potestowalbym z checia to cale G/F Sync Ikona: ;)

the end

  • Sprawdź bezpośredni link do posta

06.01.2017 11:16

Wątków: 286 | Odpowiedzi: 44485

PS.

a na konsoli przeszedlem juz pare gier i tez tearingu nie widzialem Ikona: ;)

the end

06.01.2017 13:04

Wątków: 17 | Odpowiedzi: 45494

rudy

Tyle, że "technlogia czerownych" na DP to nic innego jak support z ich strony Adaptive-Sync, który jest identycznie otwarty jak ten cały Game VRR w HDMI 2.1 Ikona: ;) (tylko opcjonalny, ale nie wyobrażam sobie żeby Game VRR był obowiązkowy dla każdego wyświetlacza z tym złączem Ikona: ;) )

Także jeśli ktoś liczy, że dzięki HDMI 2.1 skończą się podziały na PC to jest optymistą - już po tym jak VESA zapowiedziała Adaptive-Sync to niektórzy pisali newsy "G-Sync is dead, open standard incomming" (czy coś w ten deseń), i sam widzisz co wyszło - Nvidia zlewa otwarty standard póki co, więc optymistyczne jest liczenie na to, że wraz z ekwiwalentem w HDMI zmienią zdanie. Jest szansa, ale nic pewnego. Już prędzej chyba Intel zacznie wspierać Adaptive-Sync, bo w przeciwieństwie do zielonych wykrywał takie zainteresowanie.

A na konsolach jest wiele gier, które przecież nie trzymają targetu 30/60. Spadki poniżej 30 jeszcze czasem łatają, ale z VRR gracz np. grając w takiego W3 na bagnach nie odczuwałby tak mocno tych dropów poniżej 30 jak obecnie. A ile jest gier "up to 60" to sam wiesz. Pierwszy przykład z brzegu - BFy.

TV nie było raczej, tylko jakieś azjatyckie monitory 40" i 55" 4k i Adaptive-Sync (DP), ale z zakresami w stylu 40-60Hz Ikona: ;) (choć zawsze coś - łatwiej wyregulować detale tak żeby np. RPG trzymał fps w zakresie 40-60 niż żeby nie spadał poniżej 60 Ikona: ;) )

07.01.2017 14:47

Wątków: 250 | Odpowiedzi: 12683

Rafcio - no niestety na moim starym 60Hz monitorku rwie te klatki straszliwie w CS-ie, jakbym nie preferowal kanapy i tv do gier to juz dawno bym pewnie w jakiegos 120/144Hz z free/gsynciem zainwestowal, bo mnie cos takiego mocno denerwuje Ikona: ;)

Freezer - ale nawet jak coś nie trzyma na ps4 tych klatek to nie ma wciaz tearingu w praktycznie kazdym tytule (nawet w przytoczonych bf-ach czy wiesku), no przecież gram i ogladam w zasadzie kazda analize digitally foundry Ikona: ;) Jakbym mial strzelac to bym pewnie z dupy tak strzelil ze ponad 95% tytulow ma wszystko ciagle syncowane nawet przy spadkach klatek tearing sie z reguly nie pojawia tak wiec wprowadzenie tego standardu do konsol zmieni raczej juz tak wiele nie zmieni, poza bardzo niewieloma przypadkami. No chyba, ze by moglo rozwiazac jakies problemy z frame pacingiem (ktory juz bywa czestszym problemem i zaburza wlasnie te wrazenia plynnosci mimo iz cos trzyma np. stale 30fps) jak w bloodbornie, gdzie devi sa zbyt leniwi by poprawic owe prawidlowe ukladanie klatek, wiec moze wyswietlanie jedenej klatki na ekranie jedynie na zadanie, by takie przypadki spierdolenia eliminowalo? Wiec do tego to na pewno by sie zdalo. Ikona: :)

A co do standardu - vesa o ile sie orientuje, to wprowadzila to tylko do displayportu? Szczerze, to nawet nie wiem jaka jest jego teraz wersja i jakie karty i monitory, ktora wspieraja, chociaz chyba zawsze wyprzedzali troche hdmi. I pewnie nie ja jeden, a to tylko pokazuje jego znaczenie. W kazdym razie hdmi jest duuuzo bardziej wykorzystywanym standardem (i w zasadzie jedynym dla tv) i jezeli ktos bedzie chcial wspierac teraz hdmi 2.1 to po prostu standard ten wymusi wsparcie tego VRR przez nvidie, amd, samsunga, sony, lg i wszystkich innych, co beda chcialy miec swoj sprzet z nim zgodny. Jak dla mnie to samo z siebie bedzie musialo skonczyc raz na zawsze te podzialy, bo chyba nikt nie powie, ze "sorry winetu, nie trzymamy sie do konca specyfikacji, bo mamy wlasna technologie"? I na to wlasnie licze Ikona: :)

PS4 Pro | PS VR | X360 | Nexus 4 | LG G Pad 8.3 | Intel i5-6500, Kingston 16 GB RAM DDR4 2133MHz CL14, EVGA GeForce GTX 960 4 GB, ASRock H110M-DGS | SSD + HDD | i inne bzdury | kto to czyta...

07.01.2017 16:45

Wątków: 17 | Odpowiedzi: 45494

rudy

No nie ma tearingu, jak na PC odpalisz sobie v-sync z potrójnym buforowaniem to też nie ma, i co z tego? Bez urazy, ale dyskutowaliśmy już setki razy, a ty widzę dalej nie ogarniasz jak działa i jakie zalety przynosi VRR. Weź obejrzyj sobie jakąś prezentację, która wyjaśnia na czym polega VRR (G-Sync, FreeSync, whatever). Nie ma innej technologii niż VRR, która rozprawia się ze wszystkimi bolączkami jednocześnie.

Czy HDMI 2.1 będzie pretekstem dla Nvidii żeby wprowadzić support i tym samym monitory/TV z 2.1 VRR były obsługiwane przez wsio (bo AMD niemal na pewno dołączy, może nawet konsole)? Możliwe. Generalnie ja od samego powstania FS/AS liczę, że Nvidia się przełamie tylko musi mieć do tego dobry pretekst (np. spadek udziałów GPU lub/i dużą bazę wyświetlaczy opartych o otwarte VRR - czy to HDMI 2.1 czy DP i FreeSync/Adaptive-Sync, który mogą zacząć wspierać na pstryk, sądzę, że od Maxwella przez update drivera)
Póki co im się nie paliło i im się nie dziwię zbytnio. Na samych monitorach G-Sync niekoniecznie wiele zarabiają, ale monitora nie zmienia się co chwilę, zwłaszcza drogiego, a im więcej sprzeda się G-Sync tym większą mają bazę generalnie wiernych konsumentów ich dGPU (a ponieważ mają wysokie udziały i generalnie dają radę z ofertą kart i ich wydajnością to łatwiej im forsować zamknięty standard).

Aby dodać odpowiedź zaloguj się.