Mandriva 2006 – już jest!
Grzegorz Kubera | 14.10.2005 16:29
źródło: PC Pro | Komentarze(37) | Kategoria: Aktualności
Mandriva 2006 to nowa wersja linuksowego systemu operacyjnego, który oficjalnie współpracuje z platformą Centrino Intela. OS posiada mechanizm wyszukiwawczy Kat, który radzi sobie z wyszukiwaniem plików nie tylko według ich nazw, ale i zawartości. W wersji 2006 udostępniono też możliwość skorzystania z firewalla, który na bieżąco informuje o próbach wejścia do systemu i chroni komputer według statusu maszyny. Poziom ochrony zależny jest od tego, jak wykorzystujemy maszynę. Ponadto wraz z Mandrivą użytkownicy otrzymają Skype’a, GIMP-a, OpenOffice’a, Firefoksa, multikomunikatora „Kopete”, a także oprogramowanie pocztowe Kontact i aplikację Amarok, dzięki której zarządzać można plikami muzycznymi. Nowość do nabycia dostępna będzie w wersji 32- i 64-bitowej.
Board - Najnowsze tematy
- [GIEŁDA] Ładna kawalerka w Warszawie - 4... (163)
- [GRY] Alien Swarm juz dziś wieczorem ... (107)
- [OT] Sandały i skarpetki (230)
- [BLOG] Żydowskiej propagandy ciąg d... (124)
- [OT] [MŚ] Holandia-Hiszpania - finał - w... (227)
- [GRY] Bitwa o Śródziemie 2 na windows 7... (1)
- android m3u player (1)
- [BLOG] Incepcja - ktos juz ogladal? (6)
- [GRY] Uruchamianie fify 2008 na MX400 (1)
- [OT] nocleg w Warszawie od 2 sierpnia (2)
- [BLOG] Nokia N97 vs. chińska N97 - ... (6)
- [KOM] News - Rewolucyjne, jak mówią n... (2)
- [GRY] Zew Prypeci narzędzia dla Azota (5)
- [BLOG] pizza na cegle pieczona (16)
- [BLOG] VAT + 1% (12)
FrazPC poleca
-
Konkurs Asmax - wyniki głosowania i lista zwycięzców
Recenzje napisane, głosowanie się skończyło więc czas nagrodzić zwycięzców. Zacznijmy od najleps...
Najpopularniejsze pliki
-
Ashampoo Burning Studio 6 FREE 6.76 Kopie bezpieczeństwa -
Tracks Eraser Pro 7.8 Porzadkowanie dysku -
TransMac 8.3 Kompresja -
TransMac 8.3 Zarządzanie partycjami -
Game Booster 1.1 Narzędzia i użytki -
WinNC 4.700f Bezpieczeństwo -
WinNC 4.700f Zarządzanie systemem -
Realtek High Definition Audio for Vista\Win 7 2.27 Sterowniki -
SP3 UxTheme Patcher 1.3 Narzędzia i użytki -
Avira AntiVir Personal - FREE Antivirus 9.0.0.407 Aplikacje zabezpieczające
Najpopularniejsze tagi
GamerStation.pl
-
News: Multiplayer w HAWX 2 ogłoszony
Ubisoft podał szczegóły dotyczące trybu multiplayer w swoim nadchodzącym symulatorze lotów, czyli...
-
News: Microsoft broni ceny Kinecta
Brytyjski oddział Microsoftu stara się przedstawić argumenty, które przemawiają za wysoką ceną ...

W-wa
do nabycia? A da sie to przetestować bez zakupu? Buuu…
Linux be FREE
Poznań/Kraków/Київ/Teheran
Suse rula…
Wonderland
Na początku będzie dostępna tylko dla członków klubu którzy płacą abonament. Za jakiś czas będzie dostępna podstawowa wersja na oficjalnym FTP. Wersja z dodatkowym oprogramowaniem będzie do końca płatna. Jak dobrze poszukasz to możesz ją ściągnąć mniej oficjalnymi kanałami w każdej wersji. Mam ją od 3 dni. Wydaje się być OK.
Kraków
MS powinien dostarczać z systemem więcej swoich programów tak jak dystrybucje linuksowe.
W-wa
PabloDent juz zapuscilem sieci i sie zasysa
Mielec
Kopete jest multikomunikatorem, choć można uruchamiać jakieś pokoje czatów.
OpenOffisa – tak to napewno nie… najlepiej napisać OpenOffice.org wtedy tego się nie odmienia.
Pisz
OpenOfis? WTF?
Kopeta to nie jest żaden program do czatów tylko multikomunikator jak Miranda czy Konnekt.
A już to że “udostępniono możłiwość włączenia firewalla” to jest doprawdy megarewelacja
Bytom
OpenOfis można też pisać (to takie “spolszczenie”). I tak jednak poprawiłem, z racji tego, że inna wskazówka była trafna.
OHIO
sciągając ją np. z torenta lub przegrywając od kogoś kto ją kupił jestes w 100% legalny tzw. CopyLeft
Mielec
Właśnie przed chwilą przewertowałem słownik języka poslkiego i nie znalazłem informacji na temat przyjmowania fonetycznej polskiej formy zespolonych nazw własnych. Nawet sam OOo odrzuca pisownie OpenOfis. Taka odmiana nie jest zgodna z polską deklinacją. Tak więc BYKOM STOP nie tylko tym ortograficznym(sam mam dysortografię, ale piszę całkiem nieźle
).
http://bykom-stop.avx.pl/ – za ortografię
http://www1.mandrivalinux.com/pl/ – za treść
http://smieszny.net/teksty/pokaz.php?id=903 – za złe “nauczanie”
1 ndst
Oczywiście to tylko moja w pełni stronnicza opinia…
Mielec
Pierwszy raz się z tobą zgodzę. MS ma produkty dobre(choć drogie, niezbyt bezpieczne, i na niektórych konfiguracjach sprzętowych niestabilne), ale co z tego, że kupię Win XP za ok. 800 zł, jeśli kompletnie nic nie mam w zamian(no może poza IE(fuj
) i WMP(to ma za to ładny wygląd)). Mam nadzieję, że dla dobra użytkowników MS zmieni politykę dystrybucji systemu i programów w nim zawartych. Sądzę też, że MS mógłby zamieścić trochę programów OpenSource dla których sam nie tworzy konkurencji np. GIMP. Ale to jest zapewne nierealne…
Bytom
Niestety nie będę z tobą dyskutował, bo przekonałem się już nie raz, że w… KUPIE siła. Nie myśl, że jestem na ciebie zły czy „coś”, ale po prostu postanowiłem, że będę się ograniczał do prowadzenia swojego rodzaju DIALOGÓW z czytelnikami.
A zatem ode mnie tyle:
„Oczywiście to tylko moja w pełni stronnicza opinia…”
Na szczęście.
Kraków
ta mandriva jest niezłą … ale i tak nie myje sie szybkością do Yopera i Super SuSE (open SuSE zmodyfikowane przez Andreasa)
+4871
podziabali Mandrejka i siorbią kase..
lodz
“MS powinien dostarczać z systemem więcej swoich programów tak jak dystrybucje linuksowe.”
Gdyby owe dystrybucje linuksowe byly korporacja, pewnie posadzono by je o monopol (jak swego czasu MS). Ale… raz: dystrybucja to jedno, oprogramowanie to drugie. A dwa: Aplikacje wchodzace w sklad dystrybucji nie sa autorstwa tych samych ludzi, ktorzy ja przygotowali, chyba zdajesz sobie z tego sprawe?
To zupelnie inna sytuacja.
Mielec
W pełni się z tobą zgadzam, gdybym był redaktorem to też bym nie wypowiadał się na komentarze użyszkodników. To najlepsza “polityka”, szkoda sobie wrogów robić
Opinia może trochę przesadzona, ale lubię taki stan rzeczy, bym to ja miał rację
Knurów
” Gdyby owe dystrybucje linuksowe byly korporacja,(…)” a tak niejest ?
i to zato że programy zawarte w nich są często modyfikowane pod specyfikacje każdej dystrybucji się płaci. Także niejest tak że biorą garściami z koszyka OpenSource’owego programy i dorzucają je do dystrybucji i to wszystko jak się napracowali. Często zmiany wprowadzane pod dystrybucje są wprowadzane w kolejne wersje danego programu jeżeli oczywiście właściciele projektu tak uznają.
Za każdą topową dystrybucją kryją się ogromne korporacje: SuSe, Redhat, Ubuntu, Mandriva. Te dystrybucje są produktem korporacji
Wrocław
Heh, ale jak MS dorzuci do swojego OSa jakiś program, to od razu wszyscy mówią, że się narzuca (jak to było z WMP). Zresztą – po co 50 wersji kalkulatora czy 15 saperów? Ciekawe kiedy linuks się zjednoczy a nie jeden lepszy od drugiego.
wrocław
jak zwykle
ktoś zwrócił uwagę, na dodatek jeszcze śmiał mieć rację, a ten zamiast powiedziec cokolwiek normalnego to sie po swojemu uzewnętrznia.
Białystok
co sie ma jednoczyc? linux? to jadro systemu, i jest jedno.
Knurów
Jeżeli w windowsie byłaby możliwa alternatywa w oprogramowaniu to bybyło fajnie, ale tak niejest całe zamieszanie o ie i wmp wiązało się z faktem braku alternatywy a w przyapdku ie zbyt głęboką zależność z całym środowiskiem graficznym.
W świecie GNU i Open Source’a gdyby była potrzebna jedna dystrybucja uniwersalna to by się tak stało, życie pokazuje że w różności zastosowań dystrybucji siła, dla każdego coś miłego.
Bytom
Jak zwykle masz rację.
Ostrów Wlkp./Wrocław
Nie bardzo pojmuje, kto Ci broni zainstalowac cokolwiek innego od WMP na Windowsie? A jesli chodzi o brak alternatyw od innych tworcow… no coz, to juz ich wina, co tutaj system ma do rzeczy?
Gdańsk
Gdyby Linux/Xfree oferował jedną wersję powłoki GUI, ustabilizowane w sensie exportów biblioteki i t.d., to powstawało by więcej aplikacji komercyjnych na ten system, w tym i gier. A tak koszty są wysokie, bo komu się chce wydawać naście binarek na rózne kominacje środowiska i je przetestować. W przypadku produktów open sourcowych dają kod i sobie użytkownik go kompilnie na danym środowisku i gitara. To jest główną przewagą windny.
..............
Nie do końca tak jest – zaletą linucha jest to, że jest różnorodny. Jeden woli Gnoma, drugi KDE, a trzeci uzna, że oba to przerost formy nad treścią i wybierze xfce’a. A gdyby ujednolicić GUI, to pewnie mało kto byłby zadowolony, gdyż byłby to konieczny kompromis.
A co do kompilowania programów – jednak w większości dystrybucji obsługiwane są rpm, z których znalezieniem i instalacją raczej nie ma zwykle problemów. A poza tym każdy kto instalował kiedyś Gentoo wie, że system skompilowany pod konkretną architekturę chodzi znacznie lepiej niż gotowce.
lodz
a co za problem skompilowac cos… nie umiesz? Naucz sie
User anonimowy
cyclonB’owi chodziło raczej o to, że firmy, które tworzą programy komercyjne wcale nie marzą o tym, żeby podawać na tacy kod źródłowy ich porgramów – bo ktoś go zerżnie i sam na nim zarobi albo użyje tego kodu do łamania zabezpieczeń programu na szeroką skalę. RPM’y nie rozwiązują problemu gdyż chyba można z nich wyciągnąć kod źródłowy programów
Komentarz dodany przez Bandit
Knurów
to się niezgodze choćby dlatego że zainteresowanie ze strony korporacji, linuksem głównie było uzależnione od liczby potencjalnych użytkowników. Liczba użytkowników linuksa rośnie i pojawiają się programy komercyjne, im wcześniej tym lepiej dla nich ponieważ później wchodząc na platforme wolengo oprogramowania muszą konkurować z dopracowanymi, posiadającymi zwolenników i przedewszystkim darmowymi programami
. Jeżeli chodzi o gry to niejest prawdą że firmy piszące gry niezauważają linuksa – no napewno microsoft
tak – ponieważ większości nowych tytułów istnieje możliwość uruchomienia pod kontrolą linuksa.
User anonimowy
bzdura, rmpy zawierają jedynie kod binarny. pliki -dev zawierają kod źródłowy. Ale tego nikt producentom nie nakazuje dostarczać.
Komentarz dodany przez Bandit
Bydgoszcz
“liczba uzytkowników linuxa rosnie”
“wiekszosc nowych gier mozna odpalic na linuxie”
liczba uzytkowników Ms Windows tez rosnie moze i szybciej
odpalic gre na linuxie nia znaczy pograc
a na koniec zart: “konkurowac z dopracowanymi, posiadajacymi zwolenników darmowymi programami” – dopracowanie na poziomie wersji BETA, a zwolenników podziwiam za upór
linux dlugo jeszcze nie wyprze Ms (zwłaszcza z domowych PC)
Białystok
póki nie zaczną naprawdę ścigać piratów.
Pierwsza porządna akcja antypiracka, konfiskata komputerów, grzywny itp = popularyzacja Linuxa. Pewnie dlatego tego nie robią. Utrzymują równowagę strachu dającą maksymalny zysk z “Produktu”.
Knurów
Jeżeli wg Ciebie miarą systemu jest możliwość grania w gry na nim no to git, wszystko zależy od kryteriów jakie założymy. Ponad 7 000 programów zawartych w ekstremalnych przypadkach w dystrybucji posiada kolejny numer pełnej wersji. Jeżli twoja wiedza na ten temat jest w czasie jakieś 10 lat temu to poczytaj i wtedy się wypowiadaj. Linux już wypiera windowsa z domowych PC, to jest fakt czy to się komuś podoba czy nie. Szukając maszyny do grania jest alternatywa PS2 i inne, że co (?) drogie gry no tak na pc’ta też (!) acha nie kupujesz ściągasz no faktycznie, jest to wygodne i nielegalne.
.
Na koniec ciekawostka ostatnio coraz więcej rodem z linux’a jest portowanych bądź przepisywanych pod windowsa
Pozdro i kończe i tak bezproduktywną rozmowę, lecz nie pozostane bez reakcji na bzdury rozpowszechniane przez laików.
Knurów
Na koniec ciekawostka ostatnio coraz więcej rodem z linux’a jest portowanych bądź przepisywanych pod windowsa .
miałobyć:
Na koniec ciekawostka ostatnio coraz więcej aplikacji rodem z linux’a jest portowanych bądź przepisywanych pod windowsa .
Wrocław U bitch !
- linux nie nadaje sie jako system do domow, bo 99,9% zdrowych umyslowo ludzi nie bedzie chciala babrac sie systemem, a o kompilacji programow, czy rekompilacji jadra nawet nie wspomne
– niech mi nikt nie mowi, ze jakis linux jest prostrzy w obsludze niz windows xp
– uzywalem roznych dystrybucji przez 3 lata i dalem sobie spokoj, bo to jest marnowanie czasu, linux do domu to hardcore; problem z instalowaniem nietypowych, nowych podzespolow, drukarek, konflikty sprzetowe, niemozliwosc zainstalowania kamery DV, wieszanie sie X’ow przez CD rom i supermount, hardcore dla newbe z montowaniem dyskow, problemy z kartami muzycznymi, niemarkowymi monitorami, problemy z wersjami gcc itp.
– informatycy jak chca niech sobie siedza pod linem, ciesza sie uptime’em, uzywaja tylko shella i masturbuja sie rozmawiajac o swojej “niezaleznosci” fakajac na Billa
Jesli linux jako dystrybucje nie zostana ustandaryzowane “wersje dla desktopu” to nikt o zdrowych zmyslach nie bedzie tego instalowac na kompie i na pewno cena nie jest wstanie przekonac ludzi do tego, bo tracic nerwy na kaprysny system, ktory roznie sie zachowuje na roznych konfigach sprzetowych nikt nie bedzie chcial.
Knurów
Bydgoszcz
właściewie wiekszosc tego co chciałem zawrzec napisał juz -bArt-
moze i nowe dystrybucje są bardziej dopracowane a zawarty w nich soft dopracowany, ja jednak nie znalazłem dla siebie alternaty, a mój komputer to:
– stacja do grania dla dziecka (tak apropo kupuje gry starsze albo tańsze za 19-59 złotych, nie sciagam z netu jak sugerujesz)
– odtwarzacz multimediów (sterowany pilotem, z wyjsciem na TV)
– stacja graficzna pod Webdesign i DTP (Photoshop, Ilustrator, Freeehand, Flash – jakies odpowiedniki zaproponujesz ??)
– serwer baz danych, www (o ile PHP,Java,Apache czy MySQL pojdzie i tu i tu o tyle z ASP i MsSQL juz gorzej)
– oprogramowanie do prowadzenia firmy (99% softu dedykowana pod Winde)
Wszystko to na jednym Windows XP z 2 kontami użytkowników, pomijam sprawy sterowników do róznego radzaju urządzeń i fakt ze na Xp niektóre rzeczy (instalacja/deinstalacja gry, sterowników, update antywirusa, wyłaczanie/reset instancji serwera, obsługa GG, Outlook )zrobi moje 9-letnie dziecko, moze najnowsze X’y sa ładniejsze, ale i tak w łatwości obsługi zostają w tyle, do tego zjadają tyle pamieci…
A koncząc wywody dodam ze jedną z najbardziej upartych i niereformowalnych grup społecznych spotkanych w moim życiu to uzytkownicy linuxa i słuchacze radia z Torunia
Knurów
Ale co do Twojej wypowiedzi przyznam uczciwie masz racje w kilku przypadkach, wszystko zależy od przeznaczenia kompa, z drugiej strony zawsze jest alternatywa
. Lecz mam nadzieje że zakończymy sprawe w dobrych nastrojach. Ja również w swoim używaniu linuksa spotkałem się w przypadkach bez wyjścia (alternatywy) tj. oprogramowanie dla szkolnictwa zalecane i jedyne uznawane przez ministerstwo. Problem też jest w usługach medycznych gdzie urzędy państwowe w chwili obecnej narzucają wzrost kosztów.
Inaczej można by jeszcze dodać że sklepy ze sprzętem nie dbają w ofercie o klienta tylko o swoje upusty i marże w hurtowniach. Bo pod windowsa w dużej mierze można się spotkać z wieloma przypadkami niekompatybilności sprzętu przy użyciu określonych aplikacji (gry – głównie). Także jak zawsze pewnie prawda leży po środku.